Hej, skulle vilja ha lite input från er då jag ska anlägga en rabatt där det sen länge har vuxit gräs.
Hur bör man göra för att förhindra att gammalt gräs väser upp igen. Jag har beställt ett lass med jord och har även en jordfräs här hemma.
Ska man fräsa upp allt och lägga på ett tjock lager jord, eller ska man även använda sig av fiberduk mellan gammal uppfräst jord och ny jord? Har hört att en fiberduk "spärrar" bort maskar vilket är mindre bra?

Tacksam för svar.
 
  • Gräsyta markerad med rött för kommande rabatt, intill växthus och trädgårdsskjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen fiberduk, du ska inte bygga ett hus, du ska plantera.
 
  • Haha
ankan_84
  • Laddar…
Bara att gräva ut området som ska bli rabatt, sen fyller du med lämplig jord för dina tilltänkta plantor och så mull efter behov.

Efter planteringarna kan det vara lämpligt att täcka marken så det är lättare att hålla efter, jag föredrar flis för oftast är barken så himla dålig.
 
  • Gilla
ankan_84
  • Laddar…
Det är bara att gräva bort ogräset. Har inte så djupa rötter, det ser du när du börjar gräva hur djupt de går. Ett bra och noggrant underarbete är a och o, sparar arbete med ogräsrensning i framtiden. Lite fröogräs kommer varje vår men de är lätta att rensa bort. För att förhindra att gräset kryper in i rabatten igen bör du sätta någon form av rotstopp runt kanterna. Och nej, ingen markduk under växter.
 
  • Gilla
ankan_84
  • Laddar…
Tack för alla svar.
Är det bättre att gräva bort det än att fräsa med jordfräs?
 
Det går inte att fräsa bort alla rötter, de kan tvärtom föröka sig om du fräser jorden. Alla rötter måste bort, annars gror de igen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det finns heller ingen garanti för att den köpta jorden är ogräsfri. Jag har köpt många olika sorters jord som haft ogräs i sig, både flaklass och säck.
 
Yes, då skippar jag fräsen och tar fram spaden istället.
 
Du behöver inte ha en kant om du inte vill, funkar utmärkt om du gör en svag slänt mot gräsmattan så att jorden i rabatten är 2-4cm under gräset.

Det du behöver göra då är att du kantskär vilket blir kanske 2-3ggr per år
 
L Lutte skrev:
Du behöver inte ha en kant om du inte vill, funkar utmärkt om du gör en svag slänt mot gräsmattan så att jorden i rabatten är 2-4cm under gräset.

Det du behöver göra då är att du kantskär vilket blir kanske 2-3ggr per år
Hej,
Tanken är att det ska bli en mur mot rabbaten, men den hinner jag inte göra i år. Tills dess får jag kantskära mot gräsmattan.

Tack för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.