Jag och min sambo har ärvt ett hus nyligen . Har precis märkt att tanken läcker in en del och är dessutom ett sk svartbygge. Vi måste välja mellan att anlägga en ny tank och nya rör eller en föebränningstoalett. Vi ska bo i huset i ca 1 år sedan flytta tillbaka till stan och ha huset som sommarstuga . Vad är det smartaste i detta läget. Ska tilläggas att huset ligger på landet på västkusten och pengarna för att anlägga ett nytt avlopp skulle ej betalas tillbaka utav en försäljning .
 
Har ni fått föreläggande mot er?
Vet du om du kan infiltrera urin, eller måste även det tas om hand?
 
Nej det har vi inte fått ännu men väntar bara på den dagen . Har redan behövt tömma tanken 2 ggr på 3 månader vilket är mycket då den inte delar upp något utan allt hamnar i samma . Jag vet inte om man kan infiltrera urin. Vart kan man kolla det?
 
Det beror på de lokala skyddskraven, om ni är nära vattendrag, grundvattentäckter eller havet så ökar skyddsvärdet och kraven på reningen.

Sluten tank som ni har idag är enklaste lösningen, men kostar i drift.
En förbränningstoalett fungerar i många fall, men är olämplig vid högt brukande.

http://husagare.avloppsguiden.se/infiltration.html
Mellanlösningen som är vanligast i landet är en infiltration av olika slag. Och det beror på lokala förusättningen.
Ni kan prata anonymt med kommunen om detta, fråga lite ytligt kring området och dyl.
 
Claes Sörmland
Om hela avloppet inklusive BDT-delen går till tanken så löser ju en förbränningstoalett bara problemet med toalettavloppet. BDT-delen av avloppsvattnet måste också genomgå rening.

Är i säkra på att tanken verkligen läcker? Om hela avloppet går till tanken så kan det lätt bli hundratals liter vatten per dag med bad, disk och tvätt. Tankarna fylls då snabbt även om de är många kubikmeter stora.
 
Sommarstuga? Sätt upp ett utedass. Då slipper man ifrån de flesta spolningarna. Eller skicka ut herrarna i skogen när behovet kallar.

Man kan också tänka sig en lösning där man kör BDT-vatten mot ett gråvattenfilter + infiltration och toaletten mot tanken. Då blir det färre spolningar. Lösningen kostar ungefär som en förbränningstoalett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.