Hej!

Vi ska till att bygga ett hus på en ganska stor tomt (ca 6000m2) och eftersom huset hamnar en bit från vägen och vi inte kör terrängbilar, behöver vi anlägga en infart.
Första delen av infarten kommer att gå på ett stycke ängsmark och på den sista sträckan har det funnits buskar och träd, ganska lerig jord eftersom det är i Skåne :).

Vi vill inte lägga byasten eller liknande, utan det blir nog grus som toppskikt, men vad krävs under detta?
Husbyggarna vill ha en hårdgjord väg att köra in med sina lastbilar på och dem väger ju en del.

Tips och råd, tack

Mvh Kalle och Hanna
 
Du bör gräva ur typ 40cm, lägga en fiberduk i klass 2, på med 30 cm 0-90 el likn, packa, för att sedan lägga på 10 cm 0-45. Det blir en rejäl väg som håller dina transporter. När bygget är klart kan du toppa med några cm 0-18, så blir det en bra yta för personbilar och cyklar. Mycket jobb i grunden, men ingen mening med att fuska, det visar sig garanterat i slutänden annars....
 
Vill väl iofs ha lite tjockare med 0-18 jag, säg upp till en dm. Passa också på att luta av toppen av vägen med hjälp av 0-18 så att du får en lutning ut mot sidorna på vägen så slipper du regngroparna på sikt
 
är 1 meter i höjdskillnad för mkt för 6 meter garageinfart??

Har svårt att få till det annars???
 
Det funkar.

Min infart lutar mer än så bitvis
 
tack hjälper mig oerhört mkt att höra det.
 
Dock får du räkna med att skotta och sanda bra vid behov
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.