Vi vill göra en grillplats som går att elda både ris och ved i. Har hittat en oljetunna från 1937 bakom ena ekonomibyggnaden. Den är helt intakt men lite bugglig och rostig men tjock fin plåt är det så klart. Den är helt sluten och så finns en ventil. För att göra grill av den måste vi kapa av toppen på den men kan man göra det på en så gammal och hel tunna? Borde den få vara som den är och istället säljas till någon eller bli trädgårdsbord av den? Någon som vet här om sådana där shell tunnor streuben från 1937 finns i mängder så det är okej att göra om den och måla den eller om den ska få bevaras precis som den är?

Hur hade andra torpare gjort med den?

Tack för svar. :)
 
S
Den passar perfekt här i trädgården men vad kostar virket till en sådan?

Vi ska byta timmer i några av våra uthus och det är verkligen sjukt dyrt.

Tror ni att det är okej att kapa bort toppen på oljetunnan och elda skräp? Hade den inte varit från före 2a världskriget hade jag inte varit så tveksam och samtidigt känns det ju meningslöst att inte göra om den till skräptunna om de "bara är en gammal" tunna.
 
S
färdiga att köpa kostar ungefär 1600kr(i mitt kit ingick allt)
blir lite dyrare att bygga själv.

egentligen är det bara en tunna. inget antik värde direkt.
du kan ju döpa tunnan till något och kalla den konst. då jäklar kan den bli dyr. ;-)
 
Ha ha. Ja vi känner så med att det är ju bara en gammal tunna men så reagerar man ju lite när man ser att tradera har underkategorier som heter bensinia. Samtidigt som man själv känner att lägga ut en sådan bara för att någon annan kanske tycker sådant ska bevaras och sedan slösat bort veckor och frakt för några spänn är ju rätt meningslöst eller bli utskrattad och inga bud alls. :)

Jag anade att de var billigare att köpa dem klara. De är otroligt fina.
 
Snygg grillplats, finns det byggsatser att köpa alltså?
 
S
dom brukar sälja dom mot allt timmer monterat iallafall. brukar va lite knepigt att montera dom. räcker inte med hammare om man säger så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.