Hejsan,
Jag behöver tips av någon som har lite koll hur jag ska göra för att få en fin park liknande känsla av våran skogsbacke på våran tomt. Det växer tallar där och det är helt orört där sedan urminnes då ingen tidigare har bott där. Det är mycket berg och mossa. Gräver man runt hittar man kottar och tall säkert 1-2dm ner.
Det växer även Alm, rönn och enbuskar där.

Det jag vill är att få en fin gräsmatta med buskiga buskar(tips)
Gärna anlägga en gång med plattor eller grus så att det efterliknar en park lite mera.

Ska jag hälla massa jord ovan allt och så en ny gräsmatta eller måste jag ta bort alla kottar så att dom inte börjar bli tallar.

Kan ingenting om trädgård, tacksam för tips.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillför du matjord så kommer du att få ogräs där i stället, det bästa är att ha betande djur eller att slå regelbundet och föra bort gräset
 
Men det blir ingen vidare gräsmatta även om jag slår och krattar nuvarande? Eller det kanske blir fint med tiden? Ska jag sikta på att ta bort alla kottar?
 
Går ej att köra me gräsklippare så jag ha kört med röjsåg nu iom att det är så ojämn mark. igår var första gången det röjdes där sen urminnes just för att ingen har bott där
 
Har du tagit bort tallarna nu? då tror jag det ganska snart blir bättre växtförutsättningar för gräs. dvs ingen extra jord behövs förutom för att jämna ut.

/A
 
Vill du verkligen ha gräsmatta i stället för skogstomt orörd sedan urminnes tider? Så mycket vackrare! Så mycket mera lättskött.!
 
Sommartorparn skrev:
Vill du verkligen ha gräsmatta i stället för skogstomt orörd sedan urminnes tider? Så mycket vackrare! Så mycket mera lättskött.!
Man kan ju ha tur och ha förmånen att kunna ha lite av varje. ;)
 
  • Gilla
sweac
  • Laddar…
Hej, kommer ha det blandat. Men just på denna kulle ca 400kvm hade jag tänkt spara tallarna och få det mer som parkkänsla. Sparat lite småträd men märker att rådjuren bitter av barken på dom så att dom dör. Vilka träd eller växter gillar dom inte.
Funderar på att köra ut matjorden som dom ska gräva bort när dom gräver för plattan och jämna ut kullen med det, gödsla till gräsets fördel och hålla efter med klipparen. Låter det bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.