Hej, ny här på forumet. Hoppas på lite skön hobbyexertis som kan hjälpa mig med ett par frågor. Som nybakad husägare utan tidigare erfarenhet av hur gräsmattor ska anläggas så hoppas jag att ni har lite överseende med mina frågor ;)

Förutsättningar:

- Har en total tomtyta på ca 1500 kvm varav ungefär 600 är tänkt att bli gräsmatta.
- En altan är byggd runt 2/5-delar av huset och gräsmattan är tänkt att, nästan, ligga i nivå med den (Se bild)
- I snitt ska förmodligen den befintliga ytan (där gräsmttan ska ligga) upp 25-30 centimeter

Frågorna:

1. Utav de 30 centimeter jord som måste läggas på tomten, hur mycket bör vara harpad matjord? Jag har för mig att jag hört siffran 10 centimeter, stämmer det?
2. Vad för slags jord ska jag använda som "utfyllnad" under den harpade matjorden?
3. Vad är rimliga priser (inklusive moms) för harpad matjord och den jord som ska finnas under?
4. Ge mig tips om vart jag kan vända mig eller var jag bör söka för att hitta harpad matjord + utfyllnadsjord. Jag tycker inte att det ger så mycket att såka på Gula Sidorna + Blocket :surprised:
5. Tänker jag rätt om jag säger att det krävs cirka 200 kubikmeter jord för att fylla ut ca 600 kvm ca 30 centimeter?
6. Vi tänker så gräsmattan själva. Spelar det någon roll om man sår i juni, juli, augusti eller september?
7. Vad kostar det att så, per kvadratmeter, ungefär?
8. Vilken grässort ska man sikta in sig på?

Well, jag tackar på förhand för era svar :D

/Fredrik
 
Redigerat:
Hej o välkommen till forumet! Jag ska för söka svara på några av dina frågor.1. Det beror på var du har för kvalitet på jorden under, vi har ganska lerig jord som utfyllnad och vi la på 5 cm matjord och ca 5 ca fin sand som vi fräste ner med jordfräs.
2. Det är bra om du kan få tag på en relativt fin jord m mkt näring men det kostar ju därefter också.... =( Man får väl vikta lite med matjorden där, om man har bra fyllnadsjord så går det åt mindre matjord=billigare.
3. 150 kr /ton 1ton=1,3 kubik. för matjorden. Fyllningen kan man om man har tur få väldigt billigt i princip gratis. Körningen är oftast den största posten.
4. Ring till olika markentreprenad firmor och schaktbolag de brukar vara tillmötesgående.
5. Ja
6. Det krävs mindre vattning om du sår i september än i juli. Så om ni har annat att göra i sommar så skulle jag vänta om ni kan.
7. 20 kg gräsfrö villa classic 850 kr på¨granngården räcker till 800-1000 kvm har jag för mig.
8. villa classic om man inte har några speciella krav annars finns det massa special gräs att välja bland.

Ett tips är att hyra en gallervält och en såmaskin, det är inte så lätt som man tror att sprida gräset för hand så det blir jämnt....
Lycka till!
 
Hej o välkommen till forumet! Jag ska för söka svara på några av dina frågor.
Tackar!
1. Det beror på var du har för kvalitet på jorden under, vi har ganska lerig jord som utfyllnad och vi la på 5 cm matjord och ca 5 ca fin sand som vi fräste ner med jordfräs.
Det som ligger på tomten just nu är inget man planterar varken gräsmatta eller annan beväxtlighet på. Totalt sett måste vi höja marken 30 centimeter för att komma upp i "rätt nivå" och då antar jag att vi kommer att försöka, via ett schaktföretag, få tag i lite "sämre" jord till de första 20 centimetrarna och harpad matjord till de sista 10.
3. 150 kr /ton 1ton=1,3 kubik. för matjorden. Fyllningen kan man om man har tur få väldigt billigt i princip gratis. Körningen är oftast den största posten.
Pratade precis med ett företag som sålde fin matjord för ca 125 per kbm exklusive moms. Det verkade ändå rätt vettigt eftersom ett lass jord kunde levereras på 45 minuter á 650 kr / körtimme, exklusive. Behöver ca 10-12 sådana lass.
4. Ring till olika markentreprenad firmor och schaktbolag de brukar vara tillmötesgående.
Det hade du alldeles rätt i. Maken till vänliga människor jag pratat med nu på förmiddan :D
5. Ja
Yay!
6. Det krävs mindre vattning om du sår i september än i juli. Så om ni har annat att göra i sommar så skulle jag vänta om ni kan.
Barn nummer två kommer i slutet av juni så det är ju frågan om man ska satsa på att ha gräsmattan sådd innan dess eller ej. Hmmm...
7. 20 kg gräsfrö villa classic 850 kr på¨granngården räcker till 800-1000 kvm har jag för mig.
Vi har nog inga speciella preferenser vad gäller grässort. Det där såg alldeles utmärkt ut.
Ett tips är att hyra en gallervält och en såmaskin, det är inte så lätt som man tror att sprida gräset för hand så det blir jämnt..
Kommer inte att ha tid att göra något på markarbetet utan det får läggas ut på nån gubbe/firma. Men så:ningen ska man väl kunna sköta själv. Ska man hyra en sådan apparat eller kan man köpa billigt på Rusta/ÖB?
Lycka till!
Tackar, och tack för svaren :D
 
Hyr en såmaskin, ring byggmaskinsuthyrarna eller någon trädgårdsfirma. Ska du har en firma som gör grovjobbet kan det ju hända att de kan hyra/låna ut en. De är både större o bättre än de som du köper billigt på ÖB, Du har väl antagligen bara tänkt att så en gång så du har ju ingen ytterligare nytta av den. Kostar ca 70 kr/ dygn inkl moms.

Om jag var som du så skulle jag nog låta firman så också, låter som du har lite annat att göra också? =) Den lilla extra kostande som det blir på deras totala åtagande skulle jag tycka att det var värt. Sen är det bara att vattna o vattna o vattna.
 
Hyr en såmaskin, ring byggmaskinsuthyrarna eller någon trädgårdsfirma. Ska du har en firma som gör grovjobbet kan det ju hända att de kan hyra/låna ut en. De är både större o bättre än de som du köper billigt på ÖB, Du har väl antagligen bara tänkt att så en gång så du har ju ingen ytterligare nytta av den. Kostar ca 70 kr/ dygn inkl moms.
Det har du ju verkligen rätt i.

Om jag var som du så skulle jag nog låta firman så också, låter som du har lite annat att göra också? =)
Det har du ju verkligen rätt i :D

Har läst in mig lite här på forumet om hur en nysådd gräsmatta bör vattnas. Buden verkar skilja sig något men konsenus verkar ändå vara att fröna/översta marklagret ska hållas lätt fuktigt under de första veckorna. Alltså nån lätt vattningen varje dag, helst mitt på dagen. Sen kan man gå över till vattenspridare när gräset väl tittat upp ett par centimeter?

Btw, vad menas med "handvattning"? Betyder det att stå med vattenslangen eller att kan rantar runt med vattenkanna?
 
Vi hade också läst att man skulle handvattna gräset o det gjorde vi en gång sen gav vi upp, jätte tråkigt att gå runt med vattenslang o duscha på gräset, fattar inte vitsen. Tror snarare att det är viktigt att man inte låter vattenspridaren stå för länge på samma ställe för då flyter fröna bort. Jag skulle om ja va du sattsa på att köra med en vanlig hederlig vattenspridare som får stå så att det blir fuktigt inte för blött o sen flytta till nästa ställe. Det funkade fint hos oss iaf =)
 
Så antingen i maj-juni eller vänta till sept-okt. Undvik under alla omständigheter juli-aug om du inte vill vattna 2 ggr per dag under högsommaren. Personligen tycker jag senhösten är bättre då det är dagg i gräset på nätterna som gör att man knappt behöver vattna alls. Men frågan är ju hur snabbt du vill ha gräsmattan? Det växer onekligen bättre nu än under hösten, men kräver lite mer jobb i form av vattning.
 
Bästa tiden att så gräs skulle jag säga är på hösten. Men då får man vänta på gräsmatta till nästa sommar.

Jag valde att så Weibulls Extra green och är mycket nöjd. Jag anser att man ska kosta på sig det bästa gräsfröet då det skiljer så lite /m2 i pris. Man har igen det med bättre egenskaper hos gräset. Vill man ha gräs snabbt ska man givetvis välja ett snabbare gräs, tex Villa Classic.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.