Vi är i färd med att göra i ordning ett gästrum i av ett rum i källaren i vårat hus som är från slutet på 40 talet. Huset är nyligen dränerat och jag har lagat puts på väggarna samt satt innertak. Nu har vi kommit till golvet. Det är en grov betongyta (oklart hur tjock men förmodligen några cm bara) som tidigare hade uppreglat trägolv. En slags fuktspärr av nån form av asfalt låg på betongplattan. "Asfalten" har jag fräst bort det mesta av för att låta fukten vandra. Det är knappt 10 kvadrat stort.

Vår idé är nu att lägga en ny betong på som jämnar ut ytan och som man sen eventuellt kan polera/slipa upp senare, alternativt måla. Är detta en rimlig ide tro?

Har många funderingar kring detta:

Hur tjockt måste man gjuta som minst? 5 cm? Måste man armera?

Har hört att flytspackel är diffusionstätt, stämmer det? Eller kan man ha det som golvyta?

Är det bra att gjuta så tjockt som möjligt ur nån slags komfort/fuktsynpunkt? Det finns några cm till tröskeln.

Har letat lite guider om detta men har inte riktigt hittat nåt vettigt. Om nån har tips på något man kan läsa om sånt här vore det intressant.

Har också haft funderingar på elgolvvärme, men plattan är ju oisolerad och det kanske inte blir så bra.

Ventilerade golv skulle ju också vara ett alternativ men vore skönt att slippa ha en behöver gå hela tiden.

/o
 
Betonggolvet i er källare är gjutet i efterhand mellan väggarna som vilar på lägre liggande betongsulor. Det brukar vara oarmerat och ca 5 cm tjockt. Enklaste sättet att göra det snyggt är att putsa det. Flytspackel är en annan men dyrare möjlighet. Komforten blir inte bättre med större tjocklek, viktigast är att det blir slätt. Det är inte fel att anlita ett proffs för detta. Inte helt enkelt att få ett bra resultat om man aldrig gjort det förut. Inga cement- och stenbaserade produkter är diffusionstäta, däremot har de som andra hygroskopiska material lägre ånggenomsläpplighet. Elslingor i golvet har råttorna störst glädje av.
 
Ok, tack så mycket för svar!

Vad skulle man använda för flytspackel isåfall?

När du säger putsa, vad menar du då mer exakt?
 
Ok har läst runt lite där nu, men förstår inte riktigt vilken sort jag borde använda mig av. Spelar det ingen roll?
 
En viktig skillnad mellan Webers olika produkter (det finns andra tillverkare också) är hur tjockt skikt de är lämpade för. Även ytans grovhet skiljer dem åt. Du måste väga av golvet så du får en uppfattning om nivåskillnaderna över hela ytan. Jag, som har fuskat i de flesta hantverksyrken, skulle inte göra detta själv. Anlita en murare eller en golvläggare och fråga även denne till råds.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.