...och sedan hålla den i skick?

När nu huset är färdigt (färdigt ????) så kommer ofrånkomligen den del av livet som heter
trädgård, eller möjligen vildvuxen natur. Jag har en rejäl höjdskillnad, ca 2m, mellan huset
och friggeboden och den har tills nu varit ett odefinierat röse. Hallon, ormbunkar, rönnar
och allsköns vild växtlighet har huserat fritt där. Men nu är det slut. Denna slänt skall
tuktas till någotsånär ordning. Men hur?
En brant slänt är inte helt enkel att hålla ordning på.

Gräsklippning är nog inte att tänka på. Schweiziska alpkossor möjligen? Har den ärade
läsekretsen några ideer om hur man fixar en slänt så att den blir så enkel att sköta som
möjligt? Annars kommer jag att förr eller senare få tillbaka alla vilda hallon, rönnar och
allsköns oknytt som sprider sig vilt.

De röda linjerna visar hur långt fram slänten skall gå, samt ger en ungefärlig (mycket!)
uppfattning om lutningen på slänten.
 
  • Vildvuxen slänt med höjdskillnad markerad av röda linjer, ormbunkar och buskvegetation i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
Markduk och grus brukar fungera ganska underhållsfritt men annars går det ju snabbt att hålla nere växtlighet med en röjsåg om du gör slänten i jord med gräs uppepå.

Alt göm in slänten i en trä altan/ trappa

PS. Röjsågar är roligt 😇
 
En slänt med den lutningen och en höjd på 2 m blir jobbig att klippa, men det går. Jag skulle ändå avråda från det. Har själv haft 2 hus med liknande situation, och det är faktiskt inte helt ofarligt att släpa och bromsa en motorklippare i en brant slänt. Jag ser två alternativ:
1. Slänta av i nivåer. Nackdelen är att du får mindre effektiv plan yta. Men koster i princip inget.
2. Stödmurar. Dyrt och jobbigt att anlägga, men möjliggör en praktisk planering av slänten. Jag skulle inte göra en 2m hög stödmur. FULT. Man kombinerar små slänter, och kanske två murar på olika höjd. Släntar lätt från huset, sedan en mur på 50-70 cm, släntar sedan lätt ytterligare någon meter eller två och så en ny mur på det som blir kvar. Utrymmet mellan murarna kan du antingen ha gräs, men jag skulle plantera buskar, så slipper du ordna så du får upp klipparen på den smala delen mellan murarna.


Nackdelen med mur för dig är att all jord är nyligen omplanerad. Ingen mur kommer att ligga kvar. Det kommer sjunka och bli snett efter några år. Möjligen kan slipers/marktimmer som man skruvar ihop hålla även om marken rör sig. Men jag skulle gjuta armerade sulor som du staplar mursten på. Marksten direkt på marken, utan rejält packat underlag kommer bli vågig med tiden.

Jag skulle också undvika att göra långa raka murar (blir ifs nödvändigt om man kör slipers/marktimmer), Finns många murstenar man med fördel kan lägga med böjar. Dvs du lägger muren så att den följer omgivningens höjd naturliga böjar. Det ger lite mer liv och rörelse, än spikraka stödmurar. På detta sätt får man en stödmur att se ut om en del av trädgården, istället för en stödmur som bara är till för att hantera en höjdskillnad
 
Nej, stödmurar av olika slag är nog inte vad jag tänkt. Det blir alldeles för mycket jobb (och dyrt) att
anlägga. Jag hade tänkt mig om det finns någon form av växtlighet som kan ta överhanden över ogräs
och annat oönskat. Kommunen anlägger rabatter med svart markduk och planterar i utskurna hål.
När väl markduken försvinner så har buskarna blivit så stora att de klarar konkurrensen från annat.
Men vad skall man plantera? Eller bara ha en vildvuxen grässlänt och så ängsblommor på den?

D09:
Såna här är också roliga! Och sanslöst effektiva!

Person använder en kompaktlastare för markarbete i en trädgård med grönska och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag kan rekommendera sedum. Snyggt och kräver nästan inget jobb.
 
KristinaRT
Lågväxande buskar, t.e.x ölandstok (finns i olika blomfärg numera), spirea, vresrosor, fairy-rosor, rhodedendron eller blåbär om jordmpnen är rätt, Murgröna bildar också täta mattor som få andra växter kan ta sig igenom....
Tåliga och tätväxande perenner som olika sorters näva, praktlysing, vintergröna, penningblad, sedum etc.

Allt beror på väderstreck, fukthållande egenskaper i marken och inte minst vilken zon du bor i. Mitt tips är att gå in på närmaste (riktiga) plantskola, alltså inte någon av kedjorna som finns i hela landet och har samma utbud från Trelleborg till Haparanda. Prata med dem om dina förutsättningar så ska dubse att de kan rekommendera något.

Att plantera i hål i duk kan dock vara riktigt smart, eftersom det ger plantorna tid att etablera sig uta för mycket konkurrens......
 
D09
pegee skrev:
Nej, stödmurar av olika slag är nog inte vad jag tänkt. Det blir alldeles för mycket jobb (och dyrt) att
anlägga. Jag hade tänkt mig om det finns någon form av växtlighet som kan ta överhanden över ogräs
och annat oönskat. Kommunen anlägger rabatter med svart markduk och planterar i utskurna hål.
När väl markduken försvinner så har buskarna blivit så stora att de klarar konkurrensen från annat.
Men vad skall man plantera? Eller bara ha en vildvuxen grässlänt och så ängsblommor på den?

D09:
Såna här är också roliga! Och sanslöst effektiva!

[bild]
Grym maskin 😜

Tänk på att inte åka på 16/32 med sån.

Larverna åker av i ett nafs 😇
 
Jag skulle plantera buskar där i en så pass brant slänt, så deras rötter håller fast jorden. Rhododendron gillar att stå trångt planterad med andra buskar, så passar jorden för dom så är det en lättskött växt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.