A
Ska anlägga ett avlopp och har lite funderingar.
Eftersom jorden har dålig genomsläpplighet har jag ombetts göra en filtrationsbädd ovan mark.

Som jag förstått det skall det vara.
Ett förstärkningslager. vilken typ av sand och hur tjockt?
makadam 12-24 på 40 cm och en meter brett och 15 m längd. för två rör.
Sedan finns det flera olika lösningar för pump, vliken är den smidigaste att välja?

detta skrev min handläggare, jag förstår inte riktigt.

  1. Man avväger pumpsumpen i pumpstationen och tillslaget på pumpen så att pumpad volym motsvarar hela spridarrör-ledningens totala volym och kanske 10-20 l mer. På så vis kan man få fram en bra spridning och samtidigt kan man lufta spridningsledningen utan att det blir en fontän av vatten som sprutar ut. Effekten blir bäst om man då inte har backventil i pumpstationen.
  2. Alternativet är att pumpa till en fördelningsbrunn som anbringas innan infiltrationsanläggningen och sen låta resten vara ett självfallssystem med konventionell luftning på spridarrören.
  3. Ett annat förslag är att ta bort back-ventilen på tryckledningen för att få en ”pumpande effekt” av luft till systemet
Jag vill ha det system som är enklast och billigast.
Tacksam för lite hjälp :)
 
Claes Sörmland
Snälla.snickaren skrev:
Ett förstärkningslager. vilken typ av sand och hur tjockt?
Du ska ha en natursand med en jämn siktprofil. Fråga efter "markbäddssand" eller "betongsand". Två namn för rätt typ av sand. Det är en natursand med rätt siktprofil 0-8 mm.

80 cm sandtjock är svensk standard.

Snälla.snickaren skrev:
makadam 12-24 på 40 cm och en meter brett och 15 m längd. för två rör.
Precis, 30 kvadratmeter för ett hushåll med WC anslutet, t ex 2 X 15 m med två spridarledningar.

Snälla.snickaren skrev:
Sedan finns det flera olika lösningar för pump, vliken är den smidigaste att välja?
Enklast är väl ditt alternativ 1, en pump samt spridarledningar som trycksätts när pumpen går. Ingen extra fördelningsbrunn krävs.

Alternativ 2 är att du drar vanliga grova spridarledningar med självfall som utgår från en fördelningsbrunn. Sen pumpar du till fördelningsbrunnen och vattnet får rinna utan trycksättning ut i spridarledningarna. Detta ger sämre spridning av vattnet så bädden fungerar sämre än alternativ 1.
 
Redigerat:
A
Jättebra. tack för svar!
Det är för ett hushåll med wc anslutet. Du har koll:)
Då kör jag på alternativ 1, vill ha den smidigaste lösningen.
 
A
Då blir det nästan 30 m2 sand? Men antar att jag kommer inte undan den utgiften.
Får för mig att det kommer att kosta en hel del och funderar om det finns ngt billigare alternativ?
Mini reningsverk?
 
Claes Sörmland
Snälla.snickaren skrev:
Då blir det nästan 30 m2 sand? Men antar att jag kommer inte undan den utgiften.
Får för mig att det kommer att kosta en hel del och funderar om det finns ngt billigare alternativ?
Mini reningsverk?
Ja det blir en del sand, 24 kubik eller 35 ton får jag det till. Det blir ett par vändor med lastbil med vagn. Minireningsverk är heller inte billiga.
 
A
Mmmmmm....det blir en del. Kanske räcker med 40 cm ;)
 
A
har kollat nu och det räcker med 30 cm
 
Claes Sörmland
Grattis! Då ska du tydligen anlägga en förstärkt infiltration och ingen markbädd. Infiltration är alltid mer ekonomisk!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.