J
Kanske ställer frågan i fel del av forumet.

Ja, som rubriken lyder vill jag anlägga arrendetomter.
Jag har fått ärva mark (jag är alltså jordägaren) söder om Stockholm. Här finns gott om yta att anlägga tomter på.

Jag vill alltså hyra ut tomter. Och tjäna pengar på arrendeintäkterna.
Bostadsarrenden tror jag det heter.

Det jag undrar är hur man ska gå tillväga. Hittar ingen info på nätet om detta! Står massor med info om avstyckning och dylikt, men inget om att anlägga en arrendetomt. Vill ha så mycket info som möjligt!

Om man ska gå upp till stadsbyggnadskontoret, eller var man nu ska gå. Bör man då vara förbered på något speciellt sätt för att få det att gå igenom.

Hoppas på många seriösa svar!
(anlägga kanske är fel ord, men ni fattar vad jag menar)
Tack
 
Du skall vara förberedda på att fråga om bygglov, och då redovisa hur du tänkt göra med trafik, VA mm. Ingen tror jag kommer att hyra tomter av dig om de inte får bygglov. Så, när tillfartsvägar och VA och el är fixat, så är det bara att börja annonsera-
 
J
Från närmsta grusväg är det 100m. Från närmsta elledning är det 50m.

Ska jag första se till att få bygglov, därefter dra el och väg?

VA borde väll hyresgästerna kunna bekosta?
 
Man ser inte obebyggda arrendetomter ute till försäljning särskilt ofta. Kan det bero på att köpare inte uppfattar det så attraktivt att arrendera marken ? Varför vill du "bara" arrendera ut marken ?
 
J
Kan ju bero på att det inte finns så många arrendetomter, men jo iblands ser man några. Då är det oftast sommarstugor.

Därför att det krävs i stort sett noll arbete, samtidigt som det ger en bra avkastning.
 
Jag tror folk är skrämda av alla skräckhistorier. SÄLJ tomter istället.
 
plywoodskiva skrev:
Då är det oftast sommarstugor.
Om det är sommarstugor på tomten så är knappast tomten obebyggd.
Skulle du själv vara intresserad att bygga hus för tre miljoner på hyrd mark ?
 
J
nej, men för en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.