Hej,

Jag behöver ankra fast en golvlampa på något sätt så att den inte går att välta. Eftersom att sambon inte vill att vi borrar hål någonstans så tänkte jag att man kunde koppla ihop den med ena soffbenet.

Förslag?
 
  • Ett soffben i trä på ett ljust golv, en del av grå soffa syns ovanför. Behov av att säkra golvlampa diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvlampa med tung fot placerad intill ett vita möbel och en svart väska, otydligt kopplingsförslag efterfrågas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klämfäste, två stycken. Tänker på den typen som kan sitta mellan byggstängsel exempelvis.
 
  • Gilla
JonathanEkholm
  • Laddar…
Buntband!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…

Bästa svaret

2 träribbor med urtag + 2 skruvar med muttrar ?
Svartmålat spikband med små skruvar/muttrar ?
Finns ju många varianter på detta.
( frihandsteckning m.h.a. datormus ;) )
Enkel frihandsteckning av två träribbor med urtag och skruvar för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JonathanEkholm
  • Laddar…
  • Gilla
JonathanEkholm
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
2 träribbor med urtag + 2 skruvar med muttrar ?
Svartmålat spikband med små skruvar/muttrar ?
Finns ju många varianter på detta.
( frihandsteckning m.h.a. datormus ;) )
[bild]
Det första kanske är svårt att göra deskret, men spikband var väldigt bra förslag! Jag har en svart sprayburk också så. Det blir nog det imorgon när jag har tid.

Tackar alla för tipsen, en hel del bra! :)
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Buntband!
Det ska hålla så att den lilla olydiga 10 månaders här hemma inte välter lampan i golvet igen. Hon är riktigt snabb när hon märker att man tittar bort en halv millisekund :p Så buntband blir nog inte helt stabilt.
 
F Fluxor skrev:
Klämfäste, två stycken. Tänker på den typen som kan sitta mellan byggstängsel exempelvis.
Ja precis som Hobbs skrev och jag hade även den idén själv ett tag. Det skulle kunna fungera men det blir jobbigt att få det tight nog så att det inte står instabilt. Det är nämligen olika diameter på rören.

Tackar ändå för tipset!
 
Redigerat:
Ställa undan lampan i dom (få) månader det handlar om?
 
  • Gilla
LG1
  • Laddar…
du kan ju även fästa ena änden med skruv under soffan, då slipper du bråka med benet.
 
  • Gilla
JonathanEkholm
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Ställa undan lampan i dom (få) månader det handlar om?
Det handlar nog om mer än bara några månader. Bättre att fästa fast saker istället för att gömma undan halva lägenheten i garderoben (finns mer saker som kunnat gömmas undan men har löst det på liknande sätt).
 
lopec
Borra ett hål i lampfoten, ställ soffbenet i hålet..
 
  • Gilla
JonathanEkholm
  • Laddar…
lopec lopec skrev:
Borra ett hål i lampfoten, ställ soffbenet i hålet..
Haha ja, hade nog gått faktiskt. Jag får dock inte "förstöra" någonting. Annars hade jag bara ankrat fast delen som står på golvet i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.