Hej! Letat som en tok men verkligen inte hittat något svar. Så hoppas på kunniga personer här.

Jag har en borrhål i en rejält stor sten, borrhålet är ca 40mm och 30 cm djupt. I detta vill jag fästa en ögla för att kunna låsa fast en släpkärra med en kätting. Jag är medveten om hur enkelt man kan kapa/såga/klippa delarna, men just nu är jag bara intresserad av att förhindra ”den spontane tjuven”.

Hur som, jag har en tub med ca 300ml ankarmassa. Det kommer inte räcka till hålet, kan man fylla hålet med t.ex. isolering/frigolit/småsten för att spara lite på massan så det inte blir lika djupt?

Öglan som ska fast har ett ben som är ca 10 cm lång och M12 dimension.

Om man bortser från åtgången, är det möjligt att fästa den ändå? Eller blir det försvagat när det är så pass mycket utrymme?

Tack på förhand!
 
Ingen aning om det funkar att fylla under men för att minska glappet kan du ju fylla gängdelen med muttrar. Det är väl 19mm nyckel på M12 så då har du ju kommit halvvägs iaf.

/Höghus
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Ingen aning om det funkar att fylla under men för att minska glappet kan du ju fylla gängdelen med muttrar. Det är väl 19mm nyckel på M12 så då har du ju kommit halvvägs iaf.

/Höghus
Om man bara vill få hålet mindre djupt för att inte behöva fylla upp den oanvända delen med ankarmassa slår man i en lagom lång och lagom tjock "nånting" i botten av hålet.

Lite ihopknyckat tidningspapper som trycks ner i hålet med bulten gör ju att det hamnar på rätt djup och det blir tillräckligt tätt för att massan inte ska rinna ner längre.
 
B
15cm med finbetong I botten så är väl problemet löst?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R RobbanLT skrev:
Hej! Letat som en tok men verkligen inte hittat något svar. Så hoppas på kunniga personer här.

Jag har en borrhål i en rejält stor sten, borrhålet är ca 40mm och 30 cm djupt. I detta vill jag fästa en ögla för att kunna låsa fast en släpkärra med en kätting. Jag är medveten om hur enkelt man kan kapa/såga/klippa delarna, men just nu är jag bara intresserad av att förhindra ”den spontane tjuven”.

Hur som, jag har en tub med ca 300ml ankarmassa. Det kommer inte räcka till hålet, kan man fylla hålet med t.ex. isolering/frigolit/småsten för att spara lite på massan så det inte blir lika djupt?

Öglan som ska fast har ett ben som är ca 10 cm lång och M12 dimension.

Om man bortser från åtgången, är det möjligt att fästa den ändå? Eller blir det försvagat när det är så pass mycket utrymme?

Tack på förhand!
Hålet skall vara rent för att massan skall limma bra. Särskild flaskborste rekommenderas.
Fästmassans svaghet ligger i hur väl den fäster mot berget. Då är det bra om hålet är väl så stort som bulten för stort hål har större yta än ett litet.
Jag har erfarit det då det gällde att fästa en flaggstång i berg.
Fästmassa hos Biltema är inte så dyr men för ditt ändamål behöver väl inte lasten bli så stor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.