Jag har lånat svärfars geringssåg (DeWalt någonting) över helgen för att snickra en altan. Nu till det besynnerliga. Anhållet är inte spikrakt, det sitter liksom i ett V (med spetsen ifrån en när man sågar). Enligt svärfar så har det alltid varit så.

Det här är inget stort problem när man sågar långa grejer, eftersom virket då vilar mot ändpunkterna på anhållet och snittet blir rakt. När man kapar kortare detaljer däremot, då håller ju inte anhållet emot på motstående sida. I stället så ligger virket dikt an mot anhållet. Speciellt när man ska kapa bara några millimeter. Det gör ju att snittet blir snett (!)

1. Ska det vara såhär?!

2. Brukar anhållet vara justerbart? (Jag har inte vågat lossa några skruvar själv med risken att göra det hela värre)

/Konfunderad som bittert ångrar att han inte åkte till Beijer och köpte geringssåg till kampanjpris.
 
Det ska nog inte vara så.
Vår dewalt på jobbet blev så efter att man sågat aluminiumprofiler som högg fast i klingan. Det smäller som attan och anhållet blir lite lite snett. Inte bra.
Jag tror någon riktade anhållet hjälpligt. Men sen blev det en ny feesto.
 
Nä det ska inte vara så. Jag har själv en dw 770 och där kan man inte justera höger/vänster sida individuellt, det är samma detalj. På vänster sida sitter den en aluminiumbit ovanpå den fasta anhållsdelen, men denna delen sitter några 10dels millimeter innanför den fasta anhållsdelen så jag styr aldrig mot den.

Så, fråga 1 är om ditt anhåll består av 1 del så höger/vänster inte går att justera individuellt? Fråga 2 är om du har någon klenare alubit ovanpå "fasta" anhållsdelen på vänstersidan, kan vara att denna fått sig en smäll och att den gör att det styr snett. Ser det som ganska otroligt att basen på anhållet skulle blivit sned vänster/höger.

Jag kör själv med ett extra L-format "zero clearance" anhåll, det skulle ju hjälpa ditt problem men känns lite overkill för altanbygge och är ganska bökigt om man ska såga sneda snitt. (Jag har 3 anhåll -45, 0 och 45 grader:))

http://www.startwoodworking.com/post/how-tame-tearout-miter-saw
 
Redigerat:
Så var det på en av mina bosch gcm8, fick nytt på garantin. Troligtvis har anhållet fått sig en smäll och behöver bytas.
 
verktygsgurun skrev:
Så var det på en av mina bosch gcm8
"En av mina..." Jag förstår dit nickname... (y)
 
  • Gilla
vojma
  • Laddar…
Om anhållet är stukat så går det att köpa en ny reservdel. DeWalt har gott om reservdelar till sina maskiner. Jag har köpt delar till min DW743 (vändsåg). Ta det via tex Stimus i Stockholm eller http://www.smsservice.se/ (Gbg, de är vana att sälja reservdelar). Jag köpte delar från Miles, http://www.mtmc.co.uk/ , och fick dem inom 2 veckor. Har för mig det tog 9 dagar från order.

EDIT: Köpte ju från http://www.powertoolspares.com/ istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Stort tack Clas, vilken bra sida! (Men det blir lite dyrt om jag jag ska byta ut allt som är snett och vint på maskinen) :-D

Det här blir bara konstigare och konstigare, Jag har tagit mig en ordentlig titt. Såhär ser plastbiten som sitter i anhållet ut:
IMAG0194.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser så har klingan tagit i plasten. (borde inte det vara omöjligt?)

Jag trodde först att någon monterat en för stor klinga och att man då sågat i anhållet och knäckt det. Teorin faller tyvärr då anhållet nu är ännu längre bort från klingan och man sågar fortfarande i plasten trots att det står "216mm x 26mm" på klingan. Jag antar att 26 mm är centrumhålet.

I manualen står det "Blade diameter: 216 mm" och "Blade bore: 30 mm". Hur har man då fått på en klinga som det står 216x26 på?
http://service.dewalt.se/PDMSDocuments/EU/Docs//docpdf/dw707_eur.pdf

EDIT: Såg här att 26 mm inte betyder 26 mm centrumhål. Förmodligen står det 2.6 mm
http://www.toolstop.co.uk/dewalt-dt-4310-mitre-saw-blade-216mm-x-30mm-bore-x-24-teeth-p14055

Sidospår: Hur länge håller en klinga?
 
Redigerat:
Nyfniken skrev:
Sidospår: Hur länge håller en klinga?
Så länge tänderna inte har blivit helt förstörda så kan man få dem omslipade. Jag lämnade in min Boschklinga på en stor brädgård här som även gör omslipningar. Tror det kostade ca 150-200 kr. Vill minnas att dom tar betalt per tand.
 
Nyfniken skrev:
Stort tack Clas, vilken bra sida! (Men det blir lite dyrt om jag jag ska byta ut allt som är snett och vint på maskinen) :-D

Det här blir bara konstigare och konstigare, Jag har tagit mig en ordentlig titt. Såhär ser plastbiten som sitter i anhållet ut:
[bild]

Som ni ser så har klingan tagit i plasten. (borde inte det vara omöjligt?)

Jag trodde först att någon monterat en för stor klinga och att man då sågat i anhållet och knäckt det. Teorin faller tyvärr då anhållet nu är ännu längre bort från klingan och man sågar fortfarande i plasten trots att det står "216mm x 26mm" på klingan. Jag antar att 26 mm är centrumhålet.

I manualen står det "Blade diameter: 216 mm" och "Blade bore: 30 mm". Hur har man då fått på en klinga som det står 216x26 på?
[länk]

EDIT: Såg här att 26 mm inte betyder 26 mm centrumhål. Förmodligen står det 2.6 mm
[länk]

Sidospår: Hur länge håller en klinga?
Den där plastbiten är rimligtvis en offerbit. Kolla mina snickares DW...
2012-07-11 16.47.07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Micke_vb
  • Laddar…
Den där plastbiten kan du skruva loss och slänga, det gjorde jag med min för flera år sedan.
Jag antar att den skall ha någon sorts stabiliserande funktion på sågklingan, men min lyckades lossna från skruven på ena sidan och hängde löst och bråkade med sågklingan.
Aluminium-anhållen skall däremot vara helt parallella med varandra och i 90 grader mot sågklingan, annars får man problem. Jag skall kolla på min DW707 hur detta justeras och försöka återkomma i frågan om jag kommer ihåg.
 
ClasseClas skrev:
[...] Kolla mina snickares DW...
[bild]
Jag hoppas innerligt att det röda på bilden är färg och inte blod.
 
jonmo skrev:
Jag hoppas innerligt att det röda på bilden är färg och inte blod.
Jisses, vilken bildanalys! :) Såg inte det röda själv. Blod brukar svartna så det är nog falu rödfärg. Fast snickarn saknar ett pekfinger så helt säker är jag inte...:eek:
 
Jag tror den där svarta plast biten är till för att styra spånet från underkant klinga till utsuget. Om inte plastbiten sitter där så sprutar spånet rakt bakåt istället för upp till utsuget. Kan det stämma.

Pär
 
pär h skrev:
Jag tror den där svarta plast biten är till för att styra spånet från underkant klinga till utsuget. Om inte plastbiten sitter där så sprutar spånet rakt bakåt istället för upp till utsuget. Kan det stämma.
Det var min tanke också. Det konstiga är ju att det går att skjuta in klingan i plasten. Första gången jag kapade 45 grader tiltad klinga så sprutade det plastflisor. För mig är det självklart att anhållet flyttar på sig då...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.