Ska inreda ett rum på vinden med snedtak isolerat med sågspån. Ska regla på taket 70 mm och isolera med Gullfiber el likvärdig isolering.

Men ska jag montera ångspärr under isoleringen eller låta bli??? Huset är 60 år gammalt så någon ångspärr att tala om finns inte i huset.
 
Bob_the_builder
Ja, om du vill ha Gullfiber så ska du ha plast innanför.
 
Jäpp, i sågspånet kunde fukten bindas och bygga upp en diffusionsprofil, det går inte i glas/mineralull utan fukten går rätt igenom och kondenserar mot det kalla taket. För att förtydliga så ska alltså plasten sitta inåt rummet, sen isoleringen (och sen helst en luftspalt bestående av typ masonitskivor spikade på läkt) och sen yttertaket. Plasten fäster du med läkt som du sen kan skruva/spika panel eller gips på. Var noggrann med plasten, punkteras den så pyser fukten ut där och du får svartmögel inne i taket.
 
Vissa tillverkare har börjat med nåt som kallas ångbroms (finns t ex från Mataki, kallas Halotex), detta är ett material som är tätare (släpper igenom mindre vatten) än vindduken/skivorna på utsidan, men som samtidigt är mer genomsläppligt än plast.  För min del gick detta bort pga priset, 2200:- för 25 meter på Beijer! Annars kan väl plast inte vara fel, förutsatt att man inte bygger in fukt (dvs materialet i väggen är tillräckligt torrt och kan torka utåt), och man har tillräcklig ventilation inomhus?
 
Tätskiktet på insidan (varma sidan) skall beräknas efter tumregeln 1:5. D.v.s tätskiktet på insidan skall vara fem gånger tätare än tätskiktet på utsidan. Det måste inte nödvändigtvis vara just plast, men det är ju ett enkelt material att arbeta med. Men samtidigt får förstås inte tätskiktet på utsidan vara så tätt att eventuell fukt inte kan torka utåt.
Tarttan
 
Vad jag kan utläsa av alla tips så gäller diffusionsspärr om jag byter ut isoleringen till glas-, mineralull. Men jag kommer att behålla spånet i taket och de spontade brädorna som jag reglar på med 45x70. Sen isolering mellan dessa.

Plast ändå????

Tacksam för alla kunskap som finns därute.

/ Peter
 
Japp. Tätskiktet skall finnas, och i ditt fall blir det då på insidan helt. Se till att det blir så tätt som möjligt vid genomföringar mm. Du skall dessutom fixa ventilationen så att du får undertryck i hela huset. Det är vanligt att man vid självdrag får undertryck på undervåningen men övertryck på övervåningen. Inte bra. Sätt in en enkel kanalfläkt som går kontinuerligt, samt styr tilluften med att öppna eller stänga lite vid ventilerna. Prova sedan med rök för att se att du har undertryck. D.v.s. det kommer in luft i tillufttsventilerna.
Tartan
 
Ångspärrens vara eller inte vara beror helt på applikationen. Ångspärr har ju tillkommit i takt med att husen blivit bättre och bättre isolerade. Problemet är egentligen inte att fukten fäller ut på insidan av yttterpanelen det klarar den normalt av(det är där den hamnar i alla gamla hus), problem kan däremot uppstå om fukten fäller ut inne i isoleringen i väggen, isolering(glas & stenull) är notoriskt svårtorkad och det kan innebära mögelpåväxt på reglar mm som finns inuti väggen. Ångspärren fyller sin funktion i de hus som är populära idag med massor av isolering och forcerad ventilation. Nu kanske du anar vartåt det barkar? Om du reglar upp med 70mm kommer du bara få rum med en 45:a isolering. För luftspalten skall du INTE fuska med. Regla istället upp med 95 då får du rum med 70mm isolering. Du kommer inte märka någon skillnad om du använder ångspärr eller inte med så tunn isolering. MEN ångspärren har en inbyggd svaghet. Missar man i monteringen(och det gör man) finns det risk att man får skadligt hög fukthalt lokalt där den läcker. Jag föreslår att du hoppar över ångspärren, jag föreslår ochså att du gör en riktig luftspalt med läkt och oljehärdad board(alltså typ Masonite). Skulle du ha otur och råka ut för en läcka på taket kan du ju räkna ut själv hur det blir om det rinner rätt in i Isoleringen.
 
callebergh skrev:
Ångspärrens vara eller inte vara beror helt på applikationen. Ångspärr har ju tillkommit i takt med att husen blivit bättre och bättre isolerade. Problemet är egentligen inte att fukten fäller ut på insidan av yttterpanelen det klarar den normalt av(det är där den hamnar i alla gamla hus), problem kan däremot uppstå om fukten fäller ut inne i isoleringen i väggen, isolering(glas & stenull) är notoriskt svårtorkad och det kan innebära mögelpåväxt på reglar mm som finns inuti väggen. Ångspärren fyller sin funktion i de hus som är populära idag med massor av isolering och forcerad ventilation. Nu kanske du anar vartåt det barkar? Om du reglar upp med 70mm kommer du bara få rum med en 45:a isolering. För luftspalten skall du INTE fuska med. Regla istället upp med 95 då får du rum med 70mm isolering. Du kommer inte märka någon skillnad om du använder ångspärr eller inte med så tunn isolering. MEN ångspärren har en inbyggd svaghet. Missar man i monteringen(och det gör man) finns det risk att man får skadligt hög fukthalt lokalt där den läcker. Jag föreslår att du hoppar över ångspärren, jag föreslår ochså att du gör en riktig luftspalt med läkt och oljehärdad board(alltså typ Masonite). Skulle du ha otur och råka ut för en läcka på taket kan du ju räkna ut själv hur det blir om det rinner rätt in i Isoleringen.
Svar efter 8,5 år ?
 
L laufera skrev:
Svar efter 8,5 år ?
Här hamnade jag ytterligare 8 år senare på jakt efter samma svar :)
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.