En kanske dum fråga:

Om man har betonggolv (t.ex. slipat/polerat) utan något ytterligare ytskikt, vart gör man av avslutningen på ångspärren i ytterväggarna?

Jag tror att jag har sett något exempel där man drar ner ångspärren och viker den inåt, under t.ex. parkett eller klinker - är det så man brukar göra?

Är det fel att dra ångspärren utåt, under syllen? Spelar det i så fall någon roll om den är under eller över syllpappen?

Det känn på sätt och vis mest rätt att dra den utåt, men samtidigt blir det väl besvärligt eftersom plasten då måste läggas dit innan syllen fästs...
 
Jag kan inte svara vad som är formellt "rätt", men nere vid plattan är ångtrycket som lägst i hela huset, så jag gissar att det i praktiken inte spelar någon större roll. Tror mig ha sett att den bara häftas fast i syllen, thats it!

Men som sagt, en disclaimer...
 
Man klistrar den mot betongen med terrostatband. Det döljs under skivbeklädnaden.
 
Mikael_L
Det här var spännande.
Själv hade jag tänkt att bara släppa ner ångspärren i liv med syllens underkant.
Sen blir det en 45x45 som slås fast på syllen och klämmer fast plasten mellan. Denna 45'a är alltså nedersta regeln i den invändiga korsreglingen.

Under syllen har jag skumplast-sylltätning, sån där som liknar liggunderlag.
Så jag har antagit att det bör tillräckligt bra så, men jag har kanske fel.

Det bör bli lufttätt för att förhindra konvektion, men det finns förvisso en risk att en minimal springa erbjuder en öppning för diffusion av fukt till syllen.
Jag skulle inte för mitt liv kunna misstänka att detta blir något problem, men jag har kanske fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.