Hej

Jag håller på att bygga ut huset och funderar på hur mycket ångspärr jag ska ha.

Exempelvis, en yttervägg jag har, som är 12 meter lång, den består av tvättstuga (plastas som vanligt), sedan ett förråd med lite tveksam uppvärmning (kommer väl hålla någon plusgrad är det tänkt) och efter detta kommer ett uterum, som troligen bara kommer att hålla någon enstaka plusgrad vintertid, om ens det.

Så vad ska jag anse som yttervägg? Är det väggen mellan tvättstuga och förråd, eller förråd och uterum, eller är det uterummets yttervägg?

Jag tänker ju att plasten ska sitta på den väggen som kan ha minusgrader på ena sidan, men det kan egentligen vara sant för två av väggarna. Det kan i alla fall vara rätt extrema temperaturskillnader.

Så hur brukar man tänka? Det lär ju finnas vettiga tumregler kan jag tycka.

Är det farligt i någon bemärkelse att plasta väggarna i alla steg?
Alltså tvättstuga/förråd samt förråd/uterum och uterum/ute?

Ingenting känns rätt, men det borde ju gå att lösa.

Tack så mycket!
 
Det är inte bra att plasta väggar som har för dålig isolering. Plasten blir då vid de varierade temperatursidorna en stort kondensfälla.
Det är därför man säger att det ska plastas på boningshusets ytterväggar.
För att huset ska må bra så ska plasten hamna på rätt sida isoleringen i utrymmen som är i undertryck (ventilerade).
Det ska då i dessa utrymmen generellt vara varmare än utvändigt.

Det låter som att ditt förråd inte är ventilerat i husets system, samt att det är tunt isolerat. Då bör "ytterväggen" räknas som den anslutande till förrådsrummet. På samma sätt som ett uterum.
 
Tack för svar.

Hmm, det blir lite klurigt att få till det. Intressant aspekt med ventilationen.

Jag har då inte gjort det lätt för mig med alla mina vrån och skrymslen och skumma former. Hade jag byggt förrådet utanför husets fyra väggar så hade det blivit mer självklart. :)

Så om förrådet nu blir uppvärmt och om det dessutom blir ventilerat så är saken alltså klar, det ska höra till boningshuset så att säga.

Om det inte är ventilerat och att uppvärmningen är lite tveksam så bör det hållas utanför.

Isoleringen är bra, 120 + 100 + 70-isolering i väggen och i taket samma som övriga huset. Däremot har den ingen direkt uppvärmning utan får den spillvärmen som omkringliggande rum släpper ut, inte minst genom golvvärmen i plattan. Rummet har alltså ingen egen slinga, men plattan lär ju vara minst ljummen, vågar jag gissa (kommer inte få testa denna vinter, så jag vet inte resultatet).

Får fundera lite. Stoppar jag in ventilation så är saken klar antar jag. :)
Det är inte helt enkelt att bygga hus! :)
 
tobbew skrev:
Tack för svar.

Hmm, det blir lite klurigt att få till det. Intressant aspekt med ventilationen.

Jag har då inte gjort det lätt för mig med alla mina vrån och skrymslen och skumma former. Hade jag byggt förrådet utanför husets fyra väggar så hade det blivit mer självklart. :)

Så om förrådet nu blir uppvärmt och om det dessutom blir ventilerat så är saken alltså klar, det ska höra till boningshuset så att säga.

Om det inte är ventilerat och att uppvärmningen är lite tveksam så bör det hållas utanför.

Isoleringen är bra, 120 + 100 + 70-isolering i väggen och i taket samma som övriga huset. Däremot har den ingen direkt uppvärmning utan får den spillvärmen som omkringliggande rum släpper ut, inte minst genom golvvärmen i plattan. Rummet har alltså ingen egen slinga, men plattan lär ju vara minst ljummen, vågar jag gissa (kommer inte få testa denna vinter, så jag vet inte resultatet).

Får fundera lite. Stoppar jag in ventilation så är saken klar antar jag. :)
Det är inte helt enkelt att bygga hus! :)
Som du beskriver det nu så ska du plasta väggarna. Och se till att alla rum får en luftväxling.
Aldrs helst kan du använda en variabel ångbroms i stället för 02plast.
Tex, Isover Vario Duplex.
Då minskar du risken för fukt i konstruktionen avsevärt. Dock än viktigare att du får till ventilationen och sätter rummet i undertryck.
Eventuell fukt i konstruktionen kommer i detta fall att kunna torka även inåt.
 
Okej, tack tack.
Ska fundera lite på hur det bäst blir, men först ska jag skapa en ny tråd med en annan vinkling på mina ångspärrsproblem. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.