Du kan kika på Rockwool vindtät...
Det är en polypropylenväv som inte är helt supertät.
 
Tjärpapp/vindpapp släpper igenom fukten så det är ingen bra ide att sätta detta som ångspärr. Rekommenderat är 0,2 mm:s åldersbeständig byggfolie/plast som håller fukten inne i rummet där ventilationen kan ta hand om den.
 
Det beror ju på vad man har för isolering. Vad gäller Ekofiber (www.ekofiber.se) så har avråder de från att sätta byggplast. Där _ska_ man använda en genomsläppig duk. Det finns en hel del intressant att läsa på Ekofibers websida för övrigt.
 
???
Jag har Rockwool vindtät 8440 i mellanbjälklag mm där jag har kutterspån, vilket också finns i väggblocken. Nu tänker jag ej isolera taket med kutterspån utan gå över till annan ull, troligen glasullsmattor. Då måste jag ha ångspärr under dessa. Håller på att kolla vad som kommer att hända när jag blandar isolering på detta vis, för jag vill inte ha några komplikationer i framtiden.

Helena med .....
Sverige Stugan
 
Nu är jag och propsar för ekofiber igen men...om du kör det kan du använda befintlig rockwool vindtät. Du kan blanda spån och ekofiber sida vid sida i de tomma facken.
 
:)
Jag ska genast titta på Ekofiber i rapporten från SP, för den har väl också ett bättre isoleringsvärde?
Detta är väldigt viktigt för nu när luftspaltsskivorna ska upp, så visar det sig att alla upplagsreglar och takfotsstöd "snor" utrymme, så det blir inte mycket kvar att ha isolering i. I värsta fall får jag "förstöra" ståhöjden och sala på takstolarna för att få en energiekonomisk tjocklek.
::)

Helena med .....
Sverige Stugan
 
Ångspärens vara eller icke vara verkar vara föremål för mycket diskusioner. Många pekar på gamla hus och menar att de trotts avsaknad av ångspärr inte har några fuktproblem i ytterväggar och tak. Sanningen är dock inte riktigt så enkel. Idag bygger vi med betydligt större isoleringsmångder.

Jämför man temperaturfördelningen i den modern vägg med tjock isolering och i en äldre med kanske halva isolertockleken kommer man finna att temperaturen i den moderna väggen är betydligt lägre i de yttre delarna av konstruktionen(och högre i de inre delarna).

Luftens förmåga att bära fukt är direkt beroende av temperaturen. Låg temperatur innebär att luften kan bära mindre fukt. Fukt som transporteras genom väggen bör aldrig kondensera eller iaf torkas ut innan temperaturen i väggen överstiger +5C.

Risken att fukten kondenserar i den moderna väggen är helt enkelt större efterom temperaturen är lägre i de yttre delarna.

Vill man själv se hur det hela fungera kan man prova att använda Gulfibers prograk GFkond (http://www.gullfiber.se/program/kond901.zip).

Ångspärren bör vara 0.2mm åldersbeständig plastfilm inget annat.
/Peter
 
Idag är det vanligt att man lägger ångspärren 45 mm in i ytterväggskonstruktionen om man korsreglar.
Dvs (inifrån sett) Gipsskiva - 45 mm regel och isolering - ångspärr - 145 mm regel med isolering ...
Är detta en beprövad konstruktion (att flytta in ångspärren i väggen)? Förut har man ju alltid sagt att ångspärren ska ligga så nära den varma sidan som möjligt, dvs direkt bakom gipsen. Fördelen är ju att man kan dra all el innanför ångspärren.

0.2050

http://www.paroc.se/Insulation/rockwool/bi/parocbi.nsf?opendatabase&frame&20021115MGRM5FWHM7
 
Var ångsprärren placeras ur synvinkeln hur mycket ånga som passerar genom väggen ointressant. Ångmotståndet hos plastfilen är så högt att man i princip kan räkna med att ånghalten i konstruktion innanför ångspärren är konstant.  Om temperaturen blir för låg där ångspärren placeras är dock risken stor att den relativa luftfuktigheten blir för hög och i värsta fall risk för kondensation.  

Att placera ånspärren som bilden ovan är att fördra framför att placera den direkt innanför gipsskivan. Ångsärren bör otformas så att genomföringarna genom den är så få som möjligt och med med ordentlig överlapp mellan "vådern" av ånspärren.

Hur långt in man vågar placera ångspärren är dock helt avgörande av den totala isolertjockleken. Är totala isolertjockleken låt säga 300 mm skulle man säkert utan problem kunna placera den 70 mm in i konstruktion.

Däremot skulle nog jag placera reglarna på insidan av väggen horisontelt för att ytterligare bryta den köldbrygga om träreglarna utgör. De yttre reglarna skulle jag nog placera vertikalt eller helt enkelt öka dimensionen på de bäranade reglarna i väggen. Eller varför iunte byta det yttre lagret mot typen västkustskiva där du har inbyggt vindskydd.
 
Hej,
Jag bor i ett hus byggt -44 och jag totalrenoverar badrummet. Har gjort allt från grunden, rivit alla väggar och gjort badrummet dubbelt så stort. Badrummet ligger på andra våning i en kupa. Kupan är helt oisolerad (plankvägg med eternit på utsidan). Min tanke var först att isolera på insidan men kupan skulle bli för smal om jag gjorde på det sättet. Har därför tänkt att isolera från utsidan om något / några år när jag byter tak och tilläggsisolerar det.
På plankväggen har jag tänkt att sätta gipsskivor och utanpå det kakel som ytskikt.
Funkar det i detta läge att sätta en ångspärr mellan plankväggen o gipset? Måste jag regla upp på något sätt?
Mvh
Tobbe
 
;)

Här finns ytterligare en länk (partisk men ändå) med lite info om luftspalter och diff.spärrar mm

Helena ........
Sverige Stugan
 
OBS! Angående tidigare inlägg så behöver
jag ett förtydligande..

Jag bygger badrum i ny takkupa på mitt 50 tals hus. skall jag ha plastfolie eller inte som ångspärr ?? Eller räcker badrummets tätskikt ?

??? ??? ???
 
Måste plastfolien sitta innanför glespanelen

Jag håller på och "meckar" med ovan nämnda badrum i takkupa och har rivit och blåst ut halva övervåningen. Nu skall jag fundera ut var jag skall ha spottar och övrig belysning.

Jag har inte rest några innerväggar och vill så göra för att verkligen se och känna in var jag vill ha belysningen...

Men jag måste väl isolera och glespanela taket innan jag reser innerväggar ? Hur gör jag då med elinstalationen och placering av alu-burkarna för spottarna om jag har plasfolie att böka med ?

Detta är kanske en jääätedum fråga men va f-n om man inte frågar..osv
 
Bob_the_builder
Nej, ångspärren sitter normalt sett ovanför glespanelen (och nu blev jag plötsligt osäker på vad du menade med innanför... Underlagstak, luftning, isolering, ångspärr, glespanel. I den ordningen menar jag iaf... :)) Spotburkarna måste ju tyvärr gå igenom folien. Försök göra ett ganska litet hål och sträck sedan folien runt burken. Tejpa efteråt om det glipar. Elen kan ju dras mellan folie och glespanel. Var detta svar på frågan?
 
jag menar utanför panelen....
jag vet ju att man vanligtvis lägger plasfolien innanför panelen ( närmast isoleringen ) MEN eftersom jag inte dragit elen och är lite osäker på var jag vill ha spottarna så vill jag få upp all isolering i taket och smälla upp väggen som delar av badrummet och barnens rum, innan jag hjag bestämmer var spottarna skall sitta...

Tycker det verkar "bökigt" att grejja med alu-burkar och el med plastfolien uppsatt. Fast nu kom jag på en sak eftersom jag inte skall ha ångspärr i väggarna ( se tidigare inlägg ) så kan jag väl även "tätskikta" taket ? ::)

Är det helt kocko att göra det...?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.