Hej,

Jag efterlyser tips på hur jag tätar ångspärren i hörnen där golv/tak redan är klara med ångspärr och igensatta.

Det handlar om en yttervägg i ett garage som förbereds för uppvärmning.

/J
 
Bild
 
  • Isolering mellan träreglar med en delvis monterad gipsskiva på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ångspärren borde ha hängt ut vid både vägg och tak för att möjliggöra en tät övergång. Hur är plastfolien avslutad i den klara väggen och i taket?
 
Jag håller med.. Det var förberett för isolering när vi flyttade in, men den detaljen var inte så lyckad..

I den färdiga väggen syns inte ångspärren. Från taket sticker det dock ner några millimeter.

Är det säkraste att öppna upp och se till att få ordentliga skarvar?
 
Eftersom du inte vet hur plasten är avslutad så är det bäst att öppna upp så att du kan skarva och tejpa plasten ordentligt. Väggen ser ju nog så enkelt ut att öppna, taket blir kanske lite tråkigare. Hur stora skivor har du i taket och vilken riktning ligger de?
 
Centano Centano skrev:
Eftersom du inte vet hur plasten är avslutad så är det bäst att öppna upp så att du kan skarva och tejpa plasten ordentligt. Väggen ser ju nog så enkelt ut att öppna, taket blir kanske lite tråkigare. Hur stora skivor har du i taket och vilken riktning ligger de?
Skivorna i taket ligger i "rätt" riktning och är skarvade närmast väggen. Den största skivan är ca 240x60 cm. Runt den är det rätt små skivor. Det hade kunnat vara värre..

Tack för hjälpen!
 
Då låter det ju helt klar görbart utan alltför mycket merarbete. Vill du vara extra noga så tejpar du för skruvhålen i plasten efter att du tagit ner gipsen.
 
  • Gilla
wj0cke
  • Laddar…
De visade sig vara lite tråkigare än vad jag tänkt..

Garaget är delat med grannen och väggen är uppsatt efter gipsskivorna i taket satts på plats. Plasten i hörnen har lagts runt OSB-skivan och klämts fast med gips. Det är dock revor på flera ställen som jag inte ser hur jag ska kunna få tätt..

Då skivorna i taket inte går att plocka ner kan vi inte skarva på ett bra sätt..

Då det skulle vara färdigt för isolering har jag reklamerat felet. De menar på att det bara är att foga igen eller tejpa över.. Jag krävde att en snickare skulle utföra jobbet vilket accepterades. Nu har vi dock fått ett "erbjudande" på 2000 kr för att göra det själv. Min känsla är att de försöker blåsa oss då de insett att det krävs mer för att åtgärda felet.

Något förslag på hur jag går vidare?
 
  • Dåligt monterad OSB-skiva i hörn med revor och gipsklämma, underliggande gipsskivor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggfel i garage med delad vägg, skada på plast vid OSB-skiva och otät gipsskiva i tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dåligt tätad hörnanslutning mellan OSB-skivor och gipstak i ett garage, med synliga revor och olämplig plastfogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var ju rackarns att dom krånglat till det så. Jag skulle i ditt fall försökt att upp mot taket försöka få in en tejp på den lilla plast du ser längs med hela taket. Tejpa på liknande sätt mot hörnet så tejpen får så mycket kontakt med plasten som möjligt. Där det inte går att komma åt med tejp skulle jag fogat med lämplig fogmassa. Sen tejpar du upp ny plastfolie ovanpå den första tejpen.

Ner mot golvet beror det på lite vad det är för bjälklag. Är det trä eller betong? Vad finns under?
Hörnet av ett rum där tak möter vägg med synlig plastkant och grön tejp längs träbjälklaget och gipsväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här ser det ut nertill:
 
  • Trägolv möter en fotlist med isolering som sticker ut vid en väggkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis suddig bild på trä och isoleringsmaterial vid en byggkonstruktions nedre del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.