Hur långt in i väggen (yttervägg) kan man sätta ångspärren?

/O
 
Max. 1/3-del från den varma sidan räknat.
 
Sätts med fördel 45 mm in så att el m.m. kan dras UTAN att punktera plasten!
 
1/3 är det tjockleken eller är det U-värdet på konstruktionen?
Jag tänker sätta en västkustskiva 80 mm ytterst sedan en gips
195 regel + isolering sedan ångspärren. Och sen är frågan hur tjock
isolering vågar jag sätta innan för ångspärren.
 
Nä, 1/3-del är tredjedelar. För att återknyta till ByggaNytt´s exempel skulle det kunna bli såhär innifrån räknat:
- 45 mm isolering
- Ångspärr
- Minst 95 mm isolering
 
Då kan man alltså max använda en 120 mm regel innan för ångspärren i mitt exempel.
DVS: (innefrån räknat)
-120 mm isolering
-ångspärr
-195 mm isolering
-80 mm isolering
 
Det stämmer.
 
Mikael_L
corner skrev:
1/3 är det tjockleken eller är det U-värdet på konstruktionen?
Jag tänker sätta en västkustskiva 80 mm ytterst sedan en gips
195 regel + isolering sedan ångspärren. Och sen är frågan hur tjock
isolering vågar jag sätta innan för ångspärren.
Ja egentligen har du rätt, det är en tredjedel temperaturmässigt från den varma sidan som gäller. Vilket i förlängningen betyder att man kan räkna på u-värden för de olika skikten. Men så länge du blandar vanlig mineralull, västkustskivor och isovers 33-ull osv så är det nog enklast att bara räkna på 1/3 av tjockleken :).

Att lägga på en anings säkerhetsmarginal är nog inte dumt.
 
Grunden till min fråga är att jag har tänkt:
- Först resa en reglestomme 195*45 och sedan klä den med gips och västkustskivor.
- Sedan plasta (ångskydd) hela stommen invändigt och sedan på nytt resa en ny "stomme" invändigt som är bärande för mellanbjälklag. Annars är det helt omöjligt att få ett hus tätt.
 
Mikael_L
OK.

Undrar vad minsta tillåtna upplagslängd är för ditt mellanbjälklag. Om det räcker med 45mm så skulle du kanske kunna spika upp ett hammarband (eller ska vi kalla den bärlina?) på t.ex 45x145, innanför plasten, sen bara lägga upp bjälkarna för mellanbjälklaget ovanpå bärlinan. Sen fortsätter du och korsreglar resten av väggen med 45x45.

Jag vet inte om detta är nåt smart förslag, hur stabilt står bjälklaget, måste det fixeras i sidled t.ex. och som sagt, lasten får inte vara så stor att tillåten upplagslängd underskrids.
 
Ok, jag tror jag fattar hur du menar men då tappar jag lite för mycket isolering.
Jag vill minst ha 95 mm isolering innanför ångspärren, dvs min 370 mm isolering i ytterväggarna.

Om man byter ämne lite.
Är det någon som vet om det räcker att regla upp "inner stommen" med 95x45?
Räcker det för att bära upp ett mellanbjälklag? eller måste man upp med 120x45?
Måste man upp med 120X45 så ligger man ju på gränsen när det gäller 1/3 regeln för ångspärr/isolering.
 
Det är bättre om du startar ett nytt ämne om det. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.