Hej, vi byter ytskikt i sovrummet där väggarna är ytterväggar. Har förstått att man bör sätta ångspärr innanför gipsen. Har även sett att man bör sätta spärren en bit "in" i isoleringen för att undvika punktera med spik från tavlor mm. Men hur ska man lyckas sätta den inne i isoleringen? Då får man ju isolering på båda sidor om och det är väl inte bra? Buggaren
 
Om du inte tilläggsisolerar skall du inte behöva ångspärr.
 
Larsa skrev:
Om du inte tilläggsisolerar skall du inte behöva ångspärr.
Tack, nej ingen tilläggsisolering. Byter ytskikt som f n är byggboard (typ hård masonit) mot gips. Och tror inte det sitter ångspärr idag. Men vet inte. Tänkte att det inte kunde vara fel att sätta, men kanske blir för tätt?
 
Då skall du inte ha ngn plast, t kan bli tvärtom att den skapar problem istället
 
Nu har vi rivit ned skivor o innanför sitter en tunn plast. Inte åldersbeständig plast. Byggarna menar att denna plast ska sitta kvar. Ser ut mest ha varit för att hålla isolering på plats. O inte speciellt tät. Men kanske bättre ta bort?
 
Nja, svårt att säga. Man använde plast som inte var av samma kvalitet som idag för ett antal år sedan.

Jag skulle säga att finns det plast som original, behåll den. Annars skall man inte komplettera med plast om man inte ändrar konstruktionen. Det är alltid vanskligt att ändra fungerande konstruktioner, speciellt om man inte har möjlighet att ändra hela huset....
 
Hej. Har en morbror som är byggnadsingenjör som jag frågade när jag renoverade mitt förra hus. Ett litet hus byggdes 1848. Bara trä och ingen isolering. Enligt honom bör man inte ha plast i trähus. Vindpapp är en sak men inte plast,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.