Jag ska lägga ett massivt trägolv direkt på ett cc60 bjälklag som har bjälklagsplåtar med golvvärme. Jag har läst att det rekommenderas att man lägger en ångspärr direkt under trägolvet. Jag har träfiberisolering i både golv och vägg och vill bygga diffusionsöppet, hur stor är risken om man skippar plasten?

Jag har en fråga till, ska man lägga grålumppapp mellan bjälkarna och golvet, eller är det bara onödigt?
 
Det behövs ingen diffusionsspärr i golvet .Vad skulle grålumppapp ha för funktion?
 
Nej, diffusionsspärr i golvet behövs inte. Har för mig att grålumppappen ibland kan reducera missljud / knarr.
 
Ska själv lägga massivt trägolv med golvvärme under. Enligt siljan så ska deras massiva trägolv läggas med ångspärr då golvvärme finns i mellanbjälklaget, detta enligt instruktionerna samt en av deras "tekniker" som jag pratade med på en mässa. Detta för att inte fukt ska bildas i mellanbjälklaget och tränga upp i trägolvet.
 
sa3afc skrev:
www.golvbranschen.se/om-golvbranschen/fragor-och-svar/om-golvlaggning/behover-man-verkligen-angsparr-under-tragolvet-vid-golvvarme

Där rekommenderas i alla fall diffusionsspärr.

Ja, det var för att minska risken för knarr i golvet jag funderade om det kunde vara bra med grålumppapp, men det kanske gäller mer ett flytande golv.
Hur gjorde du med plasten? Står inför samma problem nu. Känns inte rätt att peta in en plast där när övriga bjälklaget är diff öppet. Återkom gärna med vad du kom fram till.
 
H Hebbe35 skrev:
Hur gjorde du med plasten? Står inför samma problem nu. Känns inte rätt att peta in en plast där när övriga bjälklaget är diff öppet. Återkom gärna med vad du kom fram till.
lite sen till partyt, men jag står i begrepp att göra samma sak - golvvärme i bjälklaget, med massivt trägolv ovanpå. Jag begriper inte hur man ska montera en ångspärr under golvet om det ska skruvas fast? Då blir det ju en massa hål i ångspärren?
 
Jag skippade plasten, har inte märkt något problem så här 8 år senare Men om man plastat så skulle jag tro att den tätar rätt bra runt skruvarna ändå.
 
  • Gilla
Niklas Wulff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.