Hej bästa byggahus.se!

Hur tycker ni man bör tejpa ångspärren?

Ska den täcka hela nockbalken underifrån eller sluta precis intill på sidorna.

Bifogar med bild på båda alternativen.


Tack för hjälp!
 
  • Ångspärre tejpning runt nockbalken i en vinklad takkonstruktion med isolering och OSB-skivor vid fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ångspärr tejpas vid nockbalk i takkonstruktion med synliga träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte gå över så måste du gå under, och tejpa alla skarvar och hörn.
 
Jag gick fram sen nervik mot balken o tejp. Isolerat vindsutrymme under renovering med synliga träbjälkar och plasttäckt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

swealp swealp skrev:
Hej bästa byggahus.se!

Hur tycker ni man bör tejpa ångspärren?

Ska den täcka hela nockbalken underifrån eller sluta precis intill på sidorna.

Bifogar med bild på båda alternativen.


Tack för hjälp!
Lite sent påtänkt, men det man bör göra är att lägga upp plasten på nockbalken, innan takstolarna monteras och sedan vika upp plasten mot underkanten av takstolarna. Om du vill ha nockbalken synlig så blir en halvbra lösning att tejpa och klämma fast plasten mot nockbalken, ingen optimal lösning.

Konstruktionsmässigt bättre är att låta plasten gå run nockbalken, sen kan klä nockkbalken efteråt för att gömma plasten.
 
  • Gilla
swealp och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle det vara ett problem att klämma och tejpa spärren mot balken? Jag kan inte se något problem med det?
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
Jag tejpade och sen även klämde jag sista regeln mot plasten.
 
A arkTecko skrev:
Varför skulle det vara ett problem att klämma och tejpa spärren mot balken? Jag kan inte se något problem med det?
Problem och problem, blir inte lika tätt som att göra rätt :)

Men i det här läget så gör man det bästa möjliga av det.
 
Har sett en del hus som byggs och där lägger man inte nån plast över balken innan som ska hänga o dingla innan det är dags för insidan.
 
S shomakie skrev:
Har sett en del hus som byggs och där lägger man inte nån plast över balken innan som ska hänga o dingla innan det är dags för insidan.
Det har jag också sett, men varför inte göra på det bästa sättet?

Det är ingen som bara klämmer ångspärr på sidan om väggreglar och tycker det är perfekt, finns en anledning till att man vill överlappa och tejpa ångspärren. Bara slöhet eller glömska att inte göra det så bra som möjligt.

Det är i taket det är störst risk att man får förhöjd fuktbelastning så där är ångspärren viktigast.

Men husen rasar inte i första taget pga den missen...
 
Hej! Tack för alla värdefulla svar!

Då går vi under med ångspärren.

Dock så måste det kläs in också med takgips, kommer antagligen bli 500 hål i nockbalken. :/ Vill helst inte regla upp då det redan är trångt vid sängloftet.

Hur tycker ni man bör göra?

tack!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.