Hej!
Har fått lite svartmögel på parkettgolvet vid en innervägg och försöker utreda varför det har hänt. Har ägt huset i ett par månader bara och vi upptäckte möglet när vi bytte lister.

Lite bakgrundsinfo:
Huset har krypgrund, betongbjälklag och grundmur av betong. Vattenburen golvvärme. Väggen är också en betongvägg (kedjehus, detta är väggen mot grannens hus).

Jag misstänker att fukt har fått krypa upp eftersom den blå ångspärren inte är satt ända upp till väggen, det saknas ca 1-2 cm. Jag har inte problem någon annanstans utan endast vid denna vägg.

Vad tror ni?

Min nuvarande plan är att byta ut golvplankorna längsmed väggen, och komplettera ångspärren. Därefter avvakta och se om problemet uppstår igen.
 
  • Svartmögel på parkettgolv intill en innervägg där träet är skadat och ångspärren synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dinci Dinci skrev:
Hej!
Har fått lite svartmögel på parkettgolvet vid en innervägg och försöker utreda varför det har hänt. Har ägt huset i ett par månader bara och vi upptäckte möglet när vi bytte lister.

Lite bakgrundsinfo:
Huset har krypgrund, betongbjälklag och grundmur av betong. Vattenburen golvvärme. Väggen är också en betongvägg (kedjehus, detta är väggen mot grannens hus).

Jag misstänker att fukt har fått krypa upp eftersom den blå ångspärren inte är satt ända upp till väggen, det saknas ca 1-2 cm. Jag har inte problem någon annanstans utan endast vid denna vägg.

Vad tror ni?

Min nuvarande plan är att byta ut golvplankorna längsmed väggen, och komplettera ångspärren. Därefter avvakta och se om problemet uppstår igen.
Det kan ju vara så.
Men det kan också vara ngt annat - hade det varit en yttervägg så hade jag misstänkt vattenläckage.

Vet inte på hur lång tid det där har uppstått - det låter inte sannolikt att det pga några cm kort spärr underifrån har blivit såpass angripet - då har man nog rejäla fuktproblem i grunden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.