Anna-B
Hej,

Lägenhet i hus från 1948. Vid golvrivning uppenbarades betongplatta i kök och hall. Lägenheten ligger på första våningen, under finns ett garage. Kommer lägga nytt vinylklickgolv.

Hade köpt foam tidigare, men tolkar det som att jag kan komplettera med ångspärr under foamen i berörda rum.

Frågan: Nya vinylgolvet läggs ju flytande och därmed inte under köksstommarna. Bör ångspärren ändå läggas i hela köket (även under köksstommarna), eller är huvudsaken att golvet har ångspärren under foamen?

Bonusfråga: Ringde företaget som jag köpt golvet av och han gjorde mig än mer förvirrad när han sa något i stil med "vinylgolv är plast så ångspärr tror jag inte behövs överhuvudtaget" - vilket typ är motsatsen till allt jag lyckat googlat mig till. 😅 Någon som har (bättre) koll?
 
BirgitS
Det brukar stå i golvets läggningsinstruktion om och när ångspärr ska användas. Det kan alltså variera mellan olika golv och tillverkare.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det brukar stå i golvets läggningsinstruktion om och när ångspärr ska användas. Det kan alltså variera mellan olika golv och tillverkare.
Varför håller du på och skriver massa sva till höger och vänster och hänvisar till instruktioner när du själv inte har någon koll?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Anna-B Anna-B skrev:
Hej,

Lägenhet i hus från 1948. Vid golvrivning uppenbarades betongplatta i kök och hall. Lägenheten ligger på första våningen, under finns ett garage. Kommer lägga nytt vinylklickgolv.

Hade köpt foam tidigare, men tolkar det som att jag kan komplettera med ångspärr under foamen i berörda rum.

Frågan: Nya vinylgolvet läggs ju flytande och därmed inte under köksstommarna. Bör ångspärren ändå läggas i hela köket (även under köksstommarna), eller är huvudsaken att golvet har ångspärren under foamen?

Bonusfråga: Ringde företaget som jag köpt golvet av och han gjorde mig än mer förvirrad när han sa något i stil med "vinylgolv är plast så ångspärr tror jag inte behövs överhuvudtaget" - vilket typ är motsatsen till allt jag lyckat googlat mig till. 😅 Någon som har (bättre) koll?
Ångspärr behövs inte med källare under.
 
R
Anna-B Anna-B skrev:
Hej,

Lägenhet i hus från 1948. Vid golvrivning uppenbarades betongplatta i kök och hall. Lägenheten ligger på första våningen, under finns ett garage. Kommer lägga nytt vinylklickgolv.

Hade köpt foam tidigare, men tolkar det som att jag kan komplettera med ångspärr under foamen i berörda rum.

Frågan: Nya vinylgolvet läggs ju flytande och därmed inte under köksstommarna. Bör ångspärren ändå läggas i hela köket (även under köksstommarna), eller är huvudsaken att golvet har ångspärren under foamen?

Bonusfråga: Ringde företaget som jag köpt golvet av och han gjorde mig än mer förvirrad när han sa något i stil med "vinylgolv är plast så ångspärr tror jag inte behövs överhuvudtaget" - vilket typ är motsatsen till allt jag lyckat googlat mig till. 😅 Någon som har (bättre) koll?
Vilket fabrikat har du på Vinyl golvet?
Kährs skriver såhär:

UNDERGOLV
Kährs luxury Tiles Click kan läggas på de flesta underlag
som skall vara rent, jämnt, tillräckligt torrt och hållfast, fritt
från svikt och rörelser, sprickfritt och plant i enlighet med
aktuell utgåva av HusAMA klass A (max 3 mm per 2 meter
samt max 1,2 mm per 25 cm).
För betongunderlag gäller max RF 85 % vid läggning och
uppmätt enligt gällande branschstandard. Damm och lösa
partiklar skall noggrant avlägsnas. Fläckar eller spill från
färg, olja eller liknande avlägsnas. Ojämnheter i betonggolv
ska avjämnas. Avjämnings-/spackelmassan skall ha tillräcklig
hållfasthet för lokalens användningsområde.

Alltså ingen åldersbeständig folie behövs..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
M Måke skrev:
Varför håller du på och skriver massa sva till höger och vänster och hänvisar till instruktioner när du själv inte har någon koll?
Jag vet att det gäller olika för olika golv. Om Anna-B berättar vad det ska vara för golv kan hon få ett annat svar.

Annars är hjälp till självhjälp, i stället för att bara göra som någon på ett forum säger, ett bra sätt att lära sig mer så att man själv kan och vet till nästa gång.
 
  • Gilla
Centano
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.