Hej,

Jag har byggt ut huset och i den nya delen håller jag nu på och bygger att badrum. Jag byggde ytterväggen enligt brochyren som man hittar på sakervatten.se (se nedan) men inser nu att man ska ha ångbroms istället för ångspärr. Just nu håller jag på med tätskiktet, där väggarna i våtzon 1 är färdiga. Golvet är nästa men nu undrar jag vad jag ska göra med väggarna i zon 2? Tätskikt även där med risken att man inneslutar fukt?

Sedan undrar jag hur tät en sådan tätskiktet blir runt fönster, elljusknappen, vägguttag osv och två inbyggda skåp/hyllor som är tänkte till höger och vänster om dörren. Tätskiktsrekommendationer är tydliga för zon 1 men för zon 2 är de ganska vaga tycker jag.

I bilden kan man också se hur det såg/ser ut sedan innan. Vad det är för tätskikt bakom kaklet i det befinntliga badrummet kan jag inte bedöma (enligt standard som gällde i husets byggår 2005, antar jag) men byggplast/ångspärr fanns definivt. Allt verkade snustorr i väggen.

Tack på förhand för era svar och/eller åsikter.

Arjan

Skiss av badrumsrenovering med markerade våtzoner, tätskikt och installationsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Diagram över väggkonstruktion med markerade lager för isolering, tätskikt och ytterbeklädnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.