Hej!

Jag och min man har gladeligen satt upp ångspärr med hjälp av häftpistol. Nu läser jag på några ställen att häftklammer inte får användas. Någon som vet varför?
 
Man punkterar förvisso folien om man klamrar upp den. Men det finns väl knappast något annat praktiskt sätt att få upp den. (Nån som vet?) Är man riktigt ambitiös kan man väl dra en remsa tejp över klammern, men det tvivlar jag på att någon gör.
 
Ja, huset lär ju ruttna bort inom ett år pga av dessa kvadratmikrometer stora hål. Ångspärren är ju i övrigt så tät att inte ens enklare molekyler tar sig igenom.

;)
 
Var stod det att man skall använda klammer?
 
Jag läste i branschens regler för ångspärr att klammer inte fick användas. Och så var det på hemsidan hos någon ångspärrstillverkare. Men ingen berättar varför. Spik är okej, men inte klammer...
Som någon skrev är ju hålen pyttesmå, och vi har tejpat över där folien lossnat från klammern och hålen blivit större. Sen trycker ju reglar och gipsskivor till.
Fler som använder klammer alltså?
 
Använder alltid klammer.

Precis som du skriver så lägger man ju senare en väggskiva över och den fuktvandring som kan uppstå där... tjaa vad ska man säga... den bjuder jag på...
 
Har en byggkompis som har tejpat över alla klammer - det har inte ens jag gjort....
 
Mikael_L
ByggaNytt skrev:
Har en byggkompis som har tejpat över alla klammer - det har inte ens jag gjort....
Ja, dåså ... :) :D

Jag skulle absolut inte öda någon tid på att tejpa där det sen ska på ngn byggskiva eller annan regel etc. Allt luftflöde är ju omöjligt då.
Det skulle kanske vara en ide att lägga på en tape som extra säkerhet om det är något ställe som pga mekanisk påverkan det kan bli en slitning, kanske nåt innerhörn t.ex. Så om det råkar hända så finns det lite tape över hålen som uppstått i plasten...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.