Sorry ,:(, skrev nog detta i fel forum tidigare , gäller badrum i vanlig villa , yttervägg är mexitegel

renoverar badrum i markplanet och har för avsikt att kakla väggar. befintlig yttervägg har idag en ångspärr ( plast) över gullfiberisolering . kommer att sätta våtrumsgips , 13 mm med glasfiberbeläggning för att sedan lägga tätskikt och sedan kakla . Funderingen är om den befintliga ångspärren skall tas bort eller ej ?


Fundering två , taket har idag gamla gipsskivor där jag tänkt fälla in LED-spottar alternativt sänka taket , vad är isåfall lämpligt skivmaterial om jag väljer att sänka taket ?
 
Du behöver inte ta bort ångspärren enl. gällande branschregler från BKR

Gipsskivor kan väl vara en bra ide, annars tycker jag att pärlspontsmönstrad färdigmålad 12mm mdfpanel är bra, smartpanel kallas den nog
 
Tack för uppgiften om ångspärr ! MDFpanel har jag använt i andra utrymmen o den är praktisk på många sätt men jag är tveksam om det är ok att sätta den i badrumstak med tanke på varierande luftfunktighet där , eller finns det någon variant som är speciellt anpassad för detta ?
 
jag har använt det i ett badrum som jag gjorde för 3-4år sen och det är då ok fortfarande.
Bara man har ventilation så tror jag det går bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.