Hej!

Håller på att inreda övervåningen. Insåg lite för sent att elektrikern inte brytt sig om att täta alla genomföringarna av flexrören genom den åldersbetående plasten. Nu har jag redan satt allt gips och nästan alla innertaken och har en gnagande känsla av att jag borde gjort detta. Vad säger ni? Läge att montera ner allt gips och tak för att tejpa eller hur kritiskt är detta?
Vilklen typ av åldersbeständig tejp skall man i så fall använda? Hittar ingen som som riktigt matchar behovet. Hur gör man runt genomföringen av rökröret? Blir det för varmt för tejpen om man tejpar mot röret?

Tacksam för hjälp!!
 
kungkokos skrev:
Hej!

Håller på att inreda övervåningen. Insåg lite för sent att elektrikern inte brytt sig om att täta alla genomföringarna av flexrören genom den åldersbetående plasten. Nu har jag redan satt allt gips och nästan alla innertaken och har en gnagande känsla av att jag borde gjort detta. Vad säger ni? Läge att montera ner allt gips och tak för att tejpa eller hur kritiskt är detta?
Vilklen typ av åldersbeständig tejp skall man i så fall använda? Hittar ingen som som riktigt matchar behovet. Hur gör man runt genomföringen av rökröret? Blir det för varmt för tejpen om man tejpar mot röret?

Tacksam för hjälp!!
Hej,
några motfrågor:
- Är det ett nybygge?
- Är det ett isolerat rökrör?

Om det är ett nybygge är jag ganska övertygad om att du bör ha tejpade eller tätade genomföringar. Om jag vore i dina kläder skulle jag inte betala elektrikern det han begärt, utan be om en prisreducering. Du har förvisso själv haft för bråttom med att sätta upp gips- och takskivor, men i mina ögon skall en insatt elektriker täta de genomföringar han gör utan att du som lekman skall behöva påminna honom om det. Så med andra ord anser jag att det primärt är han som klantat sig, inte du.

Vidare skall du nog glömma det där med att tejpa runt skorstenen. Har du en liknande skorstenstyp som jag (isolerat rör) bör du använda en värmetålig gummiduk som tätning mellan skorstensröret och ångspärren. Jag fick tyvärr min gummiduk i efterskott beroende på min leverantörs okunskap, så jag fick klippa isär den för att få på den på skorstensröret som vid det laget redan var uppsatt. Det gick också bra efter mycket om och men, men jag fick använda en hel del silikon och andra trix för att få till det. Enklast hade givetvis varit att trä på gummiduken direkt vid monteringen av skorstensröret, inte efteråt. Jag rekommenderar att du ringer och rådfrågar både din lokala sotare, han som så småningom utfärdar eldningstillstånd, och dessutom tillverkaren av skorstenen.

Det är ingen guldsits du hamnat i och jag hoppas att du inte har för många genomföringar uppåt genom innertaket.

Slutligen vad gäller tejp: Jag har använt en åldersbeständig tejp (3M) som finns att köpa på Beijerbygg. Den är bra men väldigt dyr. Dessutom är jag nog lite besviken på att den släpper alltför lätt från byggfolien. Men, har du väl fått upp takisoleringen och innertaket, lär det trycka på och därmed hålla.
 
Hej! Det är ett nybygge med oinredd övervåning, men med glesad och plastad sprutisolerad vind inom totalentreprenaden. Med facit i hand hade jag nog lite väl bråttom med att sätta gips och innertak. Har ägnat mig åt att kolla på foton, och tror att jag inte behöver oroa mig så mycket för elektrikerns jobb i innertaket, men däremot så är jag ganska säker att det finns några genomföringar i snedtaket utåt. Dessa är nog inte tätade för det är inte de genomföringarna i badrumet där jag inte satt aquapaneln.
Däremot har jag nyss upptäckt att snickarna plastat innertaket väldigt slarvigt så nu läcker det ut isolering på ett ställe i innertaket...inget vidare! Så nu är det ju inte tätt ändå. Undrar hur det ser ut på alla andra ställen där jag satt innertaket...

Sen läste jag på gyprocs hemsida att en spacklad och tät gipsskiva utgör "ångspärr" i sig för att det är så tätt. Ingen luft kan vandra. Så yttergenomföringarna kanske löser sig själva? Bör jag ändå skruva bort gipset för att vara säker?

Rökrör och imkanal är nog oisolerade men detta spelar ju bara roll för avståndet till brännbart material, eller? Såg att Contura rekommenderar deras diffusionsskydd + alutejp. Sotaren har redan utfärdat eldningstillstånd i befintligt skick.
Imkanalen är också godkänd trots att det sitter gles max 1 cm från röret. Enligt kraven skall det väl vara 3 cm från imkanal för brännbart material?
Hur skall man sedan täta den genomföringen?

Suck!

Hur skall jag gå vidare nu?
 
Hej igen.
Jag blir lite konfunderad när jag läser ditt mail, det känns som att det är en del saker som inte är ordentligt gjorda. Det verkar dessutom skilja en del mellan kommuner i Sverige med hänsyn till vad sotarna tycker är ok eller ej. Min var benhård på att avståndet mellan imkanalen och brännbart skulle vara 30mm och att det skulle vara brandmatta runt röret där det gick igenom mellanbjälklaget och i taket upp till takventilen. Samma sak med skorsten, men där var kravet 50mm till brännbart och stenull istället för vanlig gul glasfiberisolering.

Då vi är självbyggare, kunde vi kosta på oss att vara petiga med ångspärren. Vi har varit noggranna med överlapp, tejpat ordentligt och använt godkänd tejp. Genomföringar har vi både silikonat och tejpat. Skälet till allt detta (kanske något överdrivna petandet med ångspärren) är att jag uppfattat det som viktigt för att slippa framtida mögelproblem. Vi har både ritat och byggt ett modernt trähus i sekelskiftesstil med ett ordentligt isoleringsskal och fått ner husets energibehov till 80kWh/m2, vilket kan anses som väldigt lågt. Avigsidan med detta är att inget annat än solen kommer att kunna värma upp vinden och hålla den torr. Så det är därför jag tyckt att vinden skall skyddas mot varm och därmed fuktig luft som kan komma sippra upp nerifrån. Vindsventilationen har jag också sett till att den är väl tilltagen.

Skälet till att jag förklarar allt detta är att jag vill att du förstår min inställning och varför jag tycker att det är viktigt att ha ett bra ångspärrsskal för just vårat hus. Vad gäller ditt hus verkar det finnas en hel del luckor och hål i ångspärrsskalet. Så det känns lite övermäktigt i mina ögon att i nuläget riva upp allt. Du kanske skall övervaka läget på vinden de närmaste åren och vidta åtgärder om det börjar mögla. Det finns färdiga anti-mögelsystem för vindar. Kommer ej ihåg fabrikatet, men man skall tydligen plugga ventilationshålen och installera en avfuktare som sedan håller vinden torr.

Detta om detta. Lycka till med ditt beslut och jag är ledsen om jag inte gett dig den hjälp du önskat. Kanske någon annan kan?
 
Tack för ditt inlägg! Uppskattar verkligen ett bollplank. Jag delar också synen på ångspärr helt och hållet med dig, det är därför jag startade detta tråden. Mitt problem är bara att jag litade på att snickare, KA och besiktningsman gjorde sitt jobb ordentligt. MIn KA kommer hit idag för att kolla på det hela så det skall bli intressant att höra hans åsikt. Angående perforeringar i ytterväggarna tyckte han inte att man behövde bekymra sig om att täta dessa. Ångtrycket utåt bakom spacklad gips är minimalt. Dock i badrummet får man absolut inte slarva någonstans med detta. Däremot är det viktigare med tätheten i innertaket eftersom uppvärmd fuktig luft vandrar uppåt. Därför kommer vi lägga extra energi på just detta och se till att täta det stora hål som jag hittat nu när jag sätter innertaket. Har nu skaffat åldersbeständig tejp för att tejpa hålen, men jag undrar fortfarande hur man tätar runt imkanal och rökrör. Minerelalullen på galler lär ju inte fungera som en ångspärr, framförallt inte kring rökröret där luften värms upp i direkt anslutning och vandrar uppåt genom isoleringen.


Även vårt hus är projekterat till 80kW/m2 exklusive hushållsel.
 
  • Gilla
Östlunden
  • Laddar…
Hej,
jag gör ett försök att förklara hur jag gjort.

Skorstensröret (NVI 2000)
Genom mellanbjälklaget har jag inget alls, bara stenull och minst 50mm till brännbart material. Där skorstensröret går igenom på övervåningen har jag byggt en fyrkantig ram runt röret med 45x45 reglar. Minsta avstånd är även denna gång 50mm till röret. Ramen har jag byggt av två anledningar, dels att ha något att fästa innertaket i närmast skorstensröret, men också för att ha något att fästa gummiduken i. Gummiduken var kvadratisk med ett hål i mitten som hade en betydligt mindre diameter än vad skorstensröret hade, detta för att den skall täta ordentligt. Gummidukens yttermått var ca 50x50cm om jag inte minns fel. Eftersom jag fick gummiduken efter att skorstenen var uppsatt, provtryckt och godkänd, ville jag inte plocka isär rörsektionerna för att få på duken. Så jag fick klippa isär duken och trä på den från sidan. När jag ändå var i farten med saxen utökade jag diametern något för att duken skulle bli något mer lättarbetad. Duken spände vi fast mot röret med band och kletade på ordentligt med silikon för att minimera risken för läckage. Det var gummiduken mot röret. Efter detta var det dags att få fast den i ramen jag byggt. Vi var två stycken med detta arbetsmoment då gummit av någon anledning alltid vill återta sin ursprungliga form. Så efter några svordomar lyckades vi få fast gummiduken i regelramen i spänt läge och sköt fast den med häftpistol. Efter detta smetade jag på ännu mer silikon på utsidan och vek därefter över ångspärren på gummiduken och sköt fast den med. Ångspärren klippte jag ca 50mm runt röret, men den kunde säker ha kunnat gå hela vägen ända fram.

Vad gäller imkanalen och tätningen mellan brandmattan och snedtakets ångspärr, var det inte lika lätt att täta och få tätningen bra, Det ligger liksom i sakens natur att det blir svårt att täta mot brandmattans "hönsnät". Men jag gjorde det enkelt för mig. Jag tog en rektangulär bit överbliven byggfolie och virade den runt brandmattan som redan satt på imkanalen. Jag såg till att byggfoliebiten gick in en bit in i taket innan jag tejpade ihop den hårt mot brandmattan. Sedan var det bara att tejpa ihop ångspärrarna, dvs byggfolien i snedtaket med imkanalens som jag beskrev ovan. Slutligen satte vi på gips och glasfiberväv samt målade detta vitt. Så här med facit i hand, kanske jag skulle gjort på något annat sätt? Men går det att få 100% tätt överallt? Någonstans måste man väl ändå dra rimlighetens gräns - eller? Det borde finns någon här i forumet som gjort detta några gånger och som kan delge oss denna kunskap....
 
Ditt upplägg kring rökröret låter bra! Har förstått att "gipstrumma" är en bra vanlig lösning, men är mycket svårt att klämma in i efterhand. Gummiduken du nämner är nog det jag är ute efter. Undrar vad det är för material på denna som inte är brännbart.

Även liknande gummiduk borde man väl kunna köra mot imkanalen? Som jag förstått det skall man inte låta den vanliga ångspärren gå nära rören då denna kan smälta vid värme. Då pajar ju hela upplägget med ångspärren om man tejpat runt denna nära kanalen. Hoppas någon annan har några idéer. Och precis som du säger så kanske man får slarva på något ställe

- eller så kanske det är just det man INTE får göra. Ett helt perfekt tätt hus där luften inte pyser ut felaktiga vägar förutom runt just imkanalen vilket då kanske medför större varmluftsflöde just på detta ställe vilket i sin tur innebär en högre fuktbelastning på ett och samma ställe?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.