hoppas på lite hjälp i denna fråga. på ena sidan bastu med ångspärr och isolering ???. På andra sidan planeras dusch med tätskikt och kakel. Vanligtvis spärrar man ju inte in fukten men vad göra i denna sits. Jag vill ju inte ha in fukt i väggen.
 
Va jobbigt! Det ska bli kul att se om det finns nån bra lösning på det problemet. Jag har ingen aning...

Det är ju inte ovanligt att man har en bastu i anslutning till badrummet, men jag tror att man bara kör med en oisolerad plankvägg då..
 
Var ska du ventilera ut den..?
Eller rättare sagt in den - det är ju fuktigt och eländigt på alla håll :)

Jag tror iofs inte du behöver vara så rädd för värmeförlusterna, det är ju trots allt inte SÅ långa pass som bastun är igång, och man har ju i regel rätt kraftiga aggregat.
 
Vi kommer även att köra denna lösning. Dvs bastu och dush mot olika sidor på samma vägg. Bastufoile på ena sidan vs tätskikt på andra. Men nu blir man spakis när man tänker efter.
Har något ett bra tips ???
 
Strunta i isoleringen! :)
 
Ingen isolering i väggen alltså.
Så inifrån bastun blir det, bastupanel, glespanel, bastufolie, regelstomme (utan isolering), dubbelgips, tätskikt, fix, kakel.
Hur gör man då i skarven där tätskikt & bastufolie möts?
Funderingar, funderingar..

Husbygge ger mig gråa hår ;D
 
JRG skrev:
Hur gör man då i skarven där tätskikt & bastufolie möts?
Låt det sticka fram ett par decimeter plast, limma och vik in. Eller bara vik ihop ett par gånger och häfta.
Det är ju inte nån rymdskyttel du bygger ;)
 
Folie? Inte enligt Tylöbastu i alla fall!

Självklart ska du ha isolering!

Regel, isolering, panel med distanser mellan regling och panel på bastusidan. På andra sidan gips och tätskikt + kakel.

Mvh
 
Men det blir ju rejält fuktigt i en bastu. Mättas inte då isoleringen av fukt då det inte finns plast, folie el dyligt mellan panel och isolering.
???
 
Vet inte om isoleringen tar skada av fukten, men troligtvis inte då någon folie inte finns inritad i byggbeskrivningen.

Jag ifrågasätter inte, utan gör som tillverkaren säger :) De vet väl bäst, som är ledande tillverkare av bastu (får man hoppas :)).

Sunt förnuft säger mig dock att man isolerar fukten bakom panelen om man använder folie. Och den vill man ha ut.....Men jag kan tänka mig att det finns lika många förslag på hur man ska göra som det finns bastutillverkare.

 
Varför känns det viktigt med isolering?
 
Brukar man inte säga att det torraste stället i huset är bastun. Driver inte värmen ut fukten?

mvh
David
 
Jo, Tylö borde veta bäst :).
Men mitt sunda förnuft säger som ditt.

Isoleringen vill jag ha in för att behålla värmen något längre, och förhoppningsvis minska effekt förbrukningen på aggregatet, (varmare fortare).

Men jag är ju bara en glad amatör, men det är det här med sunda förnuftet. Men jag har säker fel. ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.