Hej!

Har ett hus byggt -73 med plattak. Man har för 7 år sedan öppnat upp och tagit bort 2 väggar mellan köket och
vardagsrummet för att få en öppen planlösning. Det sattes då upp ett innertak över allt. Problemet jag såg när jag kollade in där spotlighten sitter är att man inte har tejpat ihop ångspärren där det har varit vägg. Nu är det alltså
otätt ganska många meter.

Vad måste man göra i detta fallet? Måste taket rivas för att fixas?
Räknas detta som ett dolt fel vid en försäljning ?
 
Innan någon kan kommentera detta klokt måste du beskriva lite mer i detalj hur din byggnad ser ut konstruktionsmässigt.
Typ av yttertak. Typ av isolering. Typ av ventilation osv. Ju mer utförligt desto bättre.
 
G Simonjohansson89 skrev:
Hej!

Har ett hus byggt -73 med plattak. Man har för 7 år sedan öppnat upp och tagit bort 2 väggar mellan köket och
vardagsrummet för att få en öppen planlösning. Det sattes då upp ett innertak över allt. Problemet jag såg när jag kollade in där spotlighten sitter är att man inte har tejpat ihop ångspärren där det har varit vägg. Nu är det alltså
otätt ganska många meter.

Vad måste man göra i detta fallet? Måste taket rivas för att fixas?
Räknas detta som ett dolt fel vid en försäljning ?
Har du fått problem med fukt uppe på vinden? Jag tycker absolut att det måste vara ett dolt fel. Mer dolt fel än så här kan det knappast bli.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Är det ingen fuktpåverkan så låt det vara. Inför en försäljning informerar du helt enkelt att där inte är tejpat. Så var det inte dolt mer.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
S
Krille-72 Krille-72 skrev:
Har du fått problem med fukt uppe på vinden? Jag tycker absolut att det måste vara ett dolt fel. Mer dolt fel än så här kan det knappast bli.
det kan vara betydligt mer dolt fel. Jag skulle säga att man är naiv om man tror att ett hus från 70talet ens har en halvtät fuktspärr

helt otroligt att det skulle räknas som ett fel.
 
Hustaket består av papp, det är vad jag tror stenullsisolering. Ungefär 50cm tjockt.
Utrymmet i taket går inte att komma åt och det finns inte heller några luckor för att kolla.
Det är självdrag i huset för övrigt.
 
Man kunde inte se någon typ av fukt eller annat konstigt.
 
G Simonjohansson89 skrev:
Man kunde inte se någon typ av fukt eller annat konstigt.
Då kommer du alltså inte åt att besiktiga råsponten i taket underifrån. Det är där man oftast först ser hur illa det är. Nu förutsätter jag att det är en villa och inte en Brf. Undersökningsplikten vid köp är ganska långtgående. Samma sak med upplysningsplikten. Jag skulle alltså upplysa om att det saknas ångspärr där det saknas ångspärr. Då ska du vara homesafe även om det visar sig att råsponten börjar ruttna efter försäljning.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Då kommer du alltså inte åt att besiktiga råsponten i taket underifrån. Det är där man oftast först ser hur illa det är. Nu förutsätter jag att det är en villa och inte en Brf. Undersökningsplikten vid köp är ganska långtgående. Samma sak med upplysningsplikten. Jag skulle alltså upplysa om att det saknas ångspärr där det saknas ångspärr. Då ska du vara homesafe även om det visar sig att råsponten börjar ruttna efter försäljning.
Nej man kommer inte åt att besikta. Man kan kanske sticka in en kamera och kika.
Man känner att det är ett vist drag där uppe. blåser det mycket ute känner man det.

Du hade alltså inte gjort något åt problemet utan enbart meddelat vid försäljning ?
 
G Simonjohansson89 skrev:
Nej man kommer inte åt att besikta. Man kan kanske sticka in en kamera och kika.
Man känner att det är ett vist drag där uppe. blåser det mycket ute känner man det.

Du hade alltså inte gjort något åt problemet utan enbart meddelat vid försäljning ?
Kan man göra något utan allt för stora ingrepp så hade jag självklart gjort det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.