Kan man sätta ångspärren på undersidan av innertaket? Huset jag köpt har fuktproblem på vinden och det beror visst på bristfällig ventilation i huset (hus med självdrag etc). Besiktningsmannen föreslog att jag även skulle lägga plastfolie under isoleringen på vinden, men den är svåråtkomlig och det blir nog svårt att lyfta isoleringen utan att först lyfta bort taket. Finns det några alternativa lösningar?
 
Du skall defintivt inte sätta plast på båda sidorna i alla fall..
Plastfolie skall du ha så längt in på den "varma" sidan som möjligt, jag ser inga principiella problem med att sätta den mot innertaket - förutom estetiska, det är så svårt att måla plasten och få det bra ;)
Skämt åsido, det är dock viktigt att du får plasten tät, minsta hål eller glipa gör att det rasar igenom fuktig luft. Det är också viktigt att du förstärker ventilationen i bostaden.
 
Fint, det låter bra. Jag ska dubbelkolla så att det inte finns någon plast på vinden så att det inte blir dubbla lager. Bör jag få in plasten en bit in i väggarna tror du? (Sedan sätter jag ett fint innertak under detta, för visst verkar målningen knepig :). Och Jo, jag ska fixa någon slags ventilation inne. Vet inte riktigt vad, men jag ska nog ha någon slags mekanisk ventilation. Har du några idéer för detta med?
 
En ångspärr/diffspärr skall vara helt tät så ja, den skall överlappa med den i väggarna. Finns det ingen i väggarna så ge tusan i att sätta det på vinden. Med helt tät menas att det skall vara tejpat i skarvar med och detta är lite svårt att få till bra i efterhand.

Det är inte helt dumt att förbättra ventilaionen innan man börjar laborera med byggnadens konstruktion. Hur är t ex ventilationen på vinden löst?

/Kent
 
Det finns mängder med gamla hus utan plast i väggarna där det fungerar utmärkt ändå. Det är precis som snickarboden säger vanskligt att börja laborera med gamla hus, ökad ventilation på vinden (istället för plast) kan definitivt hjälpa upp fuktproblemen där. Det är som sagt hemskt svårt att råda utan att ha varit i huset och kollat själv - men dubbel plast skall du i alla fall definitivt inte ha :)

Börja du med att ventilera upp vinden med en bunt mögelstopper och se om det blir någon skillnad, sätt även in en fuktstyrd PAX-fläkt (typ mod. 630/631) i badrum och tvättstuga också så går mycket fuktig luft ut ur huset direkt och slipper belasta vinden.

Förresten, varför har problem uppstått? Har ni ändrat uppvärmningssystem på huset under de senaste åren. Ofta kommer fuktproblem på vinden på gamla hus i samband med att man ändrar uppvärmning från t.ex. olje/vedeldning till t.ex. bergvärme. Murstocken blir då inte längre varm och klimatet på vinden förändras med fuktproblem som följd.
 
Jag har faktiskt precis köpt huset. Drömkåken kanske man ska säga. Nåja, jag tror att det blir bra det här. Fuktproblemen på vinden har antagligen uppstått i och med övergången från oljevärmningen, tillsammans med öppna spisen, till fjärrvärme. Säljaren kom inte ihåg när detta skedde, men det var länge sedan. Och de eldar inte så mycket i öppna spisen längre. Sedan var det någon skarv mot ventilationsskorstenen som var felaktig, så det rann in vatten till slut. Men enligt besiktningsmannen är det stora problemet att ventilationen i huset inte är tillräcklig.

Ventilationen på vinden sker väl bara vid takfoten typ.

Ska jag strunta i fuktspärr helt? Jag tror inte att det finns någon i väggarna heller. Men det måste jag naturligtvis kolla upp.
 
Ta det lugnt nu, ni vet väl att mer ventilation på en kallvind, tex med hjälp av sk mögelstoppers, faktiskt kan ge precis motsatt effekt?
 
Lidins>Om det inte finns någon diffspärr i väggarna så bör du inte ha någon i taket/på vinden heller nej.
Om du nu enbart har takfotsventilation så skulle jag ha satt in mögelstoppers nära nock. Finns där ingen ventilaion på gavlarna skulle jag troligen ha kompletterat med sådan med.

Styx's råd om att förbättra ventilation från badrum etc är mer än bra.

Läckan måste åtgärdas snarast.

/Kent
 
Ok, jag börjar förstå så smått. Jag struntar i ångspärr och fixar FTX-ventilation i bostaden (inkl. källaren) och mögelstoppar/gavelventilation på vinden. Läckan är för övrigt fixad tillfälligt, men vi ska byta ut de angripna delarna av papptaket och lägga på plåttak.
 
Lidins skrev:
Ok, jag börjar förstå så smått. Jag struntar i ångspärr och fixar FTX-ventilation i bostaden (inkl. källaren) och mögelstoppar/gavelventilation på vinden. Läckan är för övrigt fixad tillfälligt, men vi ska byta ut de angripna delarna av papptaket och lägga på plåttak.
Ja, det är något åt det håller jag hade börjat med i alla fall..
 
Hade liknande problem. Avhjälptes lätt med att sätta in ventiler i fönster på våning två samt täta vinsdlucka. Anledninig till fuktproblem på vinden berodde på övertryck i huset.
 
Consensus skrev:
Ta det lugnt nu, ni vet väl att mer ventilation på en kallvind, tex med hjälp av sk mögelstoppers, faktiskt kan ge precis motsatt effekt?
Du har skrivit det i några andra trådar också, men vad skall man göra i detta fallet då?? Håller du med om att skippa fuktspärren på vinden om det inte finns några i väggarna?? Även om du tätar nedifrån så att säga, skall du inte ventilera vinden på något sätt??

Mistero
 
Jag skulle lägga ångspärr från bostadssidan om det inte går uppifrån. Det är steg nr 1. Därefter kommer forcerad ventilation så att bostaden sätts i undertryck. Självklart skall ev tilläggsisolering bort.

Att öka ventilationen på kallvinden gör oftast problemet värre eftersom man får lägre temperatur på kallvinden. Kall luft bär mindre vatten än varm luft. Sen finns andra trix. Har man en murstock så kan man försöka hålla den varm. Elda med ved eller återgå till olja, allt för att slippa mögel på vinden. Märkligt men sant.

Den utlimata lösningen är att bygga om till en klimatvind. Det är så man skulle gjort om det skulle varit rätt från början.
 
Consensus>Hur menar du med att lägga diffspärr uppifrån? Lägger man diffspärr enbart i taket så kommer det ju att bli en ökad kondensering i väggarna och det är ju inte så kul.

Att använda murstocken såsom det var tänkt från början stödjer jag helt, det hade räddat många hus.

Hur går du rent praktiskt tillväga för att se till att få ett undertryck i en äldre fastighet? I en modern fastighet så ser jag inga problem men när man inte har t ex frånluftsvärmepump lär det vara betydligt knepigare, speciellt om man sen även eldar i en braskamin, öppen spis, vedspis etc. Det är ju rätt häftiga variationer vi talar om här.

/Kent
 
Consensus skrev:
Har man en murstock så kan man försöka hålla den varm. Elda med ved eller återgå till olja, allt för att slippa mögel på vinden.
Det är ju inte bara klimataspekten på vinden man behöver bry sig om i ett hus...
Elda med olja känns inte helt modernt va??

I övrigt håller jag med om att det ofta blir problem på vinden när murstocken kallnar, fast det problemet får man ju lösa på andra sätt än att hålla murstocken varm..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.