Jag bygger ett kontor i mitt garage. Garaget har för tillfället ingen isolering. Kontoret jag bygger blir cirka 6 kvadratmeter stort och kommer att vara isolerat. Isoleringen består av 95+95+ installationsskikt 45.

Renoveringsprojekt, pågående arbete, isolerat rum, trästomme, vindfönster, stege, byggmaterial, verktyg, oslipat golv, ljusinsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag planerar att sätta ångspärren före 45 regeln, men undrar nu om jag bara ska sätta ångspärren på ytterväggen, eller även på innerväggen som finns inne i garaget? Eftersom garaget inte är isolerat och kommer att komma nära samma temperatur som utomhus antar jag att jag också behöver sätta det på innerväggen?
Jag kanske isolerar garaget i framtiden och har en luftvärmepump, skulle det ha någon inverkan på vad jag gör nu?

Ritad modell av ett enkelt rum med öppen dörr och fönster, gråskalig, tom interiör, 3D-perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Jag skulle satt vindväv/vindpapp under panelen runt hela garaget (för att det ska vara förberett för framtida isolering, samt faktiskt stoppa vind redan nu.

Sen skulle jag plasta mot ytterväggar och tak i den del som du bygger nu, på vanligt vis, med eller utan installationsskikt. Dra ut plasten något på sidorna, så det går att ansluta till ev diffusionstätt skikt i framtiden om hela garaget ska isoleras sen.

Innerväggarna ... hmm

Hur ska du ordna ventilation?
Du kommer väl inte producera speciellt mycket fukt i kontoret, en person som andas? = 1 liter per dygn.

Egentligen är det väl smutt att leda avluften ut till garageutrymmet, dels tas värmeförlusten om hand lite, genom att värma det oisolerade garaget lite.
Och åt andra hållet vill man nog inte ventilera, då drar man inte lukter från garaget in i kontoret.

Problemet är att varm och lite fuktigare luft skickas ut i ett kallt garage, under vintern, vilket höjer RF där. Men som sagt, det är ju rätt lite fukttillskott antar jag, så jag skulle nog göra så.
Men inte ifall man planerar att stå och koka pasta, hänga tvätt och annat som genererar större mängder fukt.
 
  • Gilla
Mvdkem
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle satt vindväv/vindpapp under panelen runt hela garaget (för att det ska vara förberett för framtida isolering, samt faktiskt stoppa vind redan nu.

Sen skulle jag plasta mot ytterväggar och tak i den del som du bygger nu, på vanligt vis, med eller utan installationsskikt. Dra ut plasten något på sidorna, så det går att ansluta till ev diffusionstätt skikt i framtiden om hela garaget ska isoleras sen.

Innerväggarna ... hmm

Hur ska du ordna ventilation?
Du kommer väl inte producera speciellt mycket fukt i kontoret, en person som andas? = 1 liter per dygn.

Egentligen är det väl smutt att leda avluften ut till garageutrymmet, dels tas värmeförlusten om hand lite, genom att värma det oisolerade garaget lite.
Och åt andra hållet vill man nog inte ventilera, då drar man inte lukter från garaget in i kontoret.

Problemet är att varm och lite fuktigare luft skickas ut i ett kallt garage, under vintern, vilket höjer RF där. Men som sagt, det är ju rätt lite fukttillskott antar jag, så jag skulle nog göra så.
Men inte ifall man planerar att stå och koka pasta, hänga tvätt och annat som genererar större mängder fukt.
Tack för svaret! Det finns redan vindpapp under alla paneler. Jag planerar fortfarande vad jag ska göra med ventilationen. Jag tänkte bara ha en ventil i ytterväggen men jag är inte säker på om det skulle räcka? Men som du säger, det kommer bara att vara en person som andas in där, inget speciellt.

Tror du att jag fortfarande skulle behöva ångspärren på innerväggarna? Skulle det göra någon skada om jag bara lägger den där för att vara säker?
 
Mikael_L
Jag tror att det i så fall är bättre att du sätter vindväv eller en ångbroms i innerväggen, för du vet nog inte vilken väg fukten kommer vilja transporteras under olika tider på året.

Jag skulle strunta i det, om nu båda rummen (kontoret och garaget) kan antas ha ganska låg luftfuktighet som regel. Om du har tänkt tvätta bilar i garaget med jämna mellanrum får vi nog tänka till lite extra.
 
  • Gilla
Mvdkem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.