Jag funderar på om/hur det är lämpligt att använda ångspärr i innerväggen mellan stall och sadelkammare i mitt nybygge? Stallet är isolerat för att hålla någon plusgrad vintertid och sadelkammaren bör hålla ca 15 grader.

Ytterväggarna består av ytterpanel - vindpapp - isolering - ångspärr - råspont/plywood men frågan gäller alltså innerväggen som från sadelkammaren sett ska bestå av råspont - isolering - plywood. Tacksam för input!
 
Mikael_L
Du kan ev sätta fuktspärr närmast den varma sidan av väggen.
Misstänker du att du relativt ofta kommer ha förhöjd luftfuktighet i sadelkammaren så tycker jag att det kan vara en ide. Men kommer utrymmet mest vara ganska torrt så gör plasten ingen nytta, troligen ingen skada heller, men det finns trots allt en liten teoretisk risk att det kan kondensera fukt i väggen från andra hållet. Men jag tvivlar att det kommer bli så i verkligheten.

Frågan om hur mycket tillförd fukt det behövs för att ge problem är ju inte heller helt lätt att svara på.
Men en människa andas ut 1 liter (eller drygt 1 lit) vatten / dygn.
Ett hushåll med 2 vuxna + barn genererar oftast minst 10 liter/dygn (andning, tvätt matlagn osv). Dessa mängder är tillräckligt stora för att böra utgöra problem i ett hus.

Sätter ni in några rejält fuktiga sadlar varje dygn i sadelkammaren så kommer rH vara rätt högt därinne för det mesta.
Men en del löser man ju med ventilation också.

edit:
Jag är ingen fuktexpert eller så, men jag är relativt allmänt fysikkunnig. :)
 
Plasten skulle ju endast kunna åstadkomma att fuktig luft i det varma utrymmet inte når ut till det kalla utrymmet, eller hur? Finns det någon anledning att hindra detta?
 
Mikael_L
Den fuktiga luften kan ju kondensera mitt i väggen, på sin väg mot kalla sidan.
 
Hej,
jag skulle undvika fuktspärr här. Du har isolering för att du har lite värme i sadelkammaren. Av erfarenhet från hustruns övningar, vet jag att luftfuktigheten inte är överdrivet hög i en sadelkammare. Detta medger lite högre relativ luftfuktighet. Lite ventilation och saken är antagligen OK.
Se bara till att sommarventilationen är rejäl med en nätad lucka.
Det brukar räcka med 15-300 Watt och en frostvakt för 100.- gör susen.
Hästtäckena är de som är fuktiga och de hänger i alla fall utanför.
Mvh,
Calle Ring
 
Mikael_L skrev:
Den fuktiga luften kan ju kondensera mitt i väggen, på sin väg mot kalla sidan.
Ja, det har du rätt i. Normalt är man väl mest rädd för temperaturen kring 0 men visst kan luften kondensera även om det är plusgrader på båda sidor.
 
Tack för era svar! Det blir utan ångspärr i innerväggen men med bra ventilation :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.