Jag behöver lite hjälp! Vid en besiktning i samband med byte av försäkringsbolag uppmättes förhöja fuktnivåer på en vägg i vårt nybyggda badrum (färdigt julen -05). Väggen är kortsidan av badkaret där blandaren sitter och fuktnivån var förhöjd ca 30-40 cm ovanför blandaren och ner till golvet. Fukthalten uppmättes på eftermiddagen en dag då vi hade använt duschen på morgonen. Väggen är en yttervägg i den bemärkelsen att det är en delad vägg med grannen (radhus). Mellan vårt och grannens hus är en spalt på ca 1 dm (ej synligt utifrån, bara isolerat för att minska ljudledning, dock ej uppvärmt) så denna väggen är ej uppvärmd.

När vi byggde badrummet sågade rörmockaren upp ett hål i väggen mostvarande ungefär det område där den förhöja fuktnivån uppmättes. Han fick såga för att kunna dra rören till blandaren inuti väggen. Han sågade då genom en svart plastfilm som jag misstänker är en ångspärr. Han sa att det var i sin ordning, att fuktspärren i badrummet tar ångspärrens funktion i ett badrum. Stämmer detta? Jag har bifogat en bild på området där det togs hål i väggen. Resterna av den svarta plastfilmen kan anas i snittytan mellan de två innersta gipslagren. Vi har byggt en liten låda i utrymmet mellan vårt och grannens hus så att vi kunde isolera ordentligt kring rören så att de inte fryser, man ser botten och ena väggen av den lådan.

Mina frågor är:

* Måste man ha ångspärr i en "yttervägg" av det här slaget (mellanvägg i radhuslänga) om det är ett badrum med godkänt tätskikt? Gjorde rörmockaren fel då han sågade hål i den existerande spärren?
* Finns det någon annan anledning till fukten - tex att fukt från morgonens duschande hängde kvar, att det torkar långsamt på en kallare yttervägg?

Behöver alla kommentarer och tips vi kan få, detta är nu ett försäkringsärende och vi är livrädda att de ska riva upp allt vi jobbat hårt med bara för att upptäcka att allt ändå var ok...

 
  • ror_liten2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägger upp en till bild med plastfilmen innan den togs hål på.
 
  • plast_liten2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man bör inte ha ångspärr bakom tätskikten i våtrum, så rörmockaren hade inte fel. Det kan knappast vara det som gett upphov till fuktproblem.

Besiktningsmannen borde väl kunna svara på om det kan vara fukt från morgonens dusch. I så fall bör man väl göra en ny mätning under säkrare förhållanden.
 
Jag är rätt säker på att det är morgonduschen som har orsakat problemet. ;)
 
Några andra följdfrågor:
1.) Av den översta bilden så ser orginalisoleringen inte riktigt "frisk" ut.. gråsvart och eländig, varför?
2.) Har ni sen satt kakel som ytskikt på väggen?
3.) Hur lagade ni hålet som rörisen åstadkom i gipsskivan, bytte hela skivan?
 
skintebo skrev:
..detta är nu ett försäkringsärende...
Har man klassat det som en vattenskada baserat på den gjorda fuktmätningen??
Inga andra tecken på skada? I så fall skulle jag avvakta med att riva i det.

Fukten som uppmättes lär garanterat vara kvarvarande fukt i fix, plattor och fog efter er morgondusch, och så skall det vara. Det är inte helt ovanligt med skador i duschen som uppkommer pga dåligt utförd tätning vid blandarens infästning, men dom skadorna brukar begränsa sig från blandaren och ner till golv. Er uppmätta fukt finns ju precis där duschstrålen träffar.

Plasten skall avlägsnas i badrumsväggar och om grannen har ett våtrum vägg i vägg, så skall utrymmet mellan era våtrum ventileras. Personligen har jag dock känslan av att det är både hängslen och livrem, men så säger branschreglerna.
 
C
Om tätskiktet är intakt och man mätt på "insidan" av tätskiktet, alltså inte borrat något hål för mätningen, så kommer ju knappast fukten från utsidan iallafall. Tätskiktet spärrar ju åt båda hållen.
 
Lite svar på frågorna:

ByggaNytt skrev:
Några andra följdfrågor:
1.) Av den översta bilden så ser orginalisoleringen inte riktigt "frisk" ut.. gråsvart och eländig, varför?
2.) Har ni sen satt kakel som ytskikt på väggen?
3.) Hur lagade ni hålet som rörisen åstadkom i gipsskivan, bytte hela skivan?
1: När vi rev det gamla badrummet (våtrumstapet) såg man inga missfärgningar på den väggen i gipset utan det missfärgade isoleringen är alltså i utrymmet mellan husen, där är luften i princip samma som utomhusluften och kommer därmed innehålla fukt beroende på dagsläget och därmed kunna missfärga isoleringen. Detta borde dock ej kunna påverka tillståndet inne i badrummet, eller?

2: Japp, kakel.

3: Den gipsskiva som syns på bilden är bara för att tillfälligt staga upp rören. Efter detta byggde vi en träinfästning som fixerar rören i sid- och höjdled. Utanpå detta är tre lager våtrumsgips, hela skivor. Utanpå detta är sedan standard primer, rörmanschettet, tätskikt, fix och kakel.
 
Tack förresten alla som svarat! Er hjälp är guld värd :). Vi väntar i dagsläget på att en representant från vårt försäkringsbolag (det gamla bolaget som alltså får stå för kostnaden om något ska göras då en eventuell skada skedde innan vi bytte bolag) ska komma och göra egna mätningar. Förhoppningsvis är han lite vettig så han tänker till lite innan han beordrar rivning av väggen för att mäta. En liten bonus i eländet är väl att vi kanske får lite bidrag till renovering av badrum nummer 2 som de också upptäckte fuktproblem i. Med ledning av era svar känns det mycket tryggare och jag har blivit ännu mer övertygad om att vi gjort rätt i vårt nya badrum, vi kanske till och med skulle rivit bort plastfilmen på hela väggen och inte bara bakom duschytan! Tack igen för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.