Jag har fått höra olika bud om det här. Jag håller på och byter innertak i badrummet på bottenvåningen. Övervåningen är uppvärmd. Ska jag lägga plastfolie som ångspärr i taket mellan glespanel och takskivor? Tänkte måla taket med våtrumsfärg.
 
Nej, det behövs inte. Grundfärgen är tillräckligt tät.
 
  • Gilla
Jored
  • Laddar…
Ja, låter ju rimligt. Det är den linjen jag är inne på. Det svåra med gör det själv-arbete är ju att det blir jävligt svårt att göra rätt om man får höra olika bud och branschreglerna ger oklara direktiv!
 
Jag är i samma situation, men jag har ett badrum ovanför, alltså nerifrån och upp kommer det innertak, bjälklag med isolering, spånskiva, flytspackel och sen tätskikt i badrummet ovanför.

Jag vill ju inte heller ha upp en massa fukt (ånga) i bjälklaget ovanför som sen inte kan ta sig vidare upp, men jag vill inte heller stänga in bjälklaget mellan det täta badrumsgolvet uppe och ett tätt tak i badrummet nere...
 
Om ni har samma temperatur uppe och nere finns nästan ingen drivkraft för fuktvandring mellan planen. Skillnaden i ånghalt är kortvarig under dusch och bad och diffusiv fuktvandring en väldigt långsam process. Skippa plasten men försök få hyfsat tätt mot konvektion.

Sen skall man fundera lite kring sin miljö i badrummet. Jag har vattenburen golvvärme med förstärkning av en elslinga i badrumsgolvet. När man duschat så körs elgolvvärmen, handdukstorken och fläkten någon timme.

Detta ger en snabb uttorkning och därmed en kortvarig fuktpåverkan.
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
Vågar inte lita på gipsen över tiden i tillbyggt dushrum, tryckte dit en plastsrpärr ( panel, plastspärr, gips ) tätas mot väggar så gott det går. Golvbjälklaget ventileras ändå från sidan.Allt man kan göra för att undvika att vattenånga når isoleringen bör man göra tror jag oavsett.
 
Låter klokt, @Locke, förutom att jag inte vet vad konvektion betyder. Lite korkad vg terminologin ibland...
 
Stämmer ovan konsensus fortfarande, 6 år senare? Bygger badrum under ett loft i Attefallshus. Således uppvärmt ovanför badrummet. Kan jag med gott resultat skippa ångspärr i badrummets tak?

På grund av utrymmesskäl (låg takhöjd) vill jag gärna skippa den då jag ogärna bygger ner taket och i stället sätter innertak direkt mot mellanbjälklaget.
 
Tar upp den här tråden igen då jag står inför samma beslut. Har ett badrum med dusch på bottenvåning och ett mellanbjälklag med isolering ovanför. Ska jag sätta en diffusionsöppen duk under golvbjälkarna som är ovanför badrummet?

Konstruktionen ser ut som följande underifrån och upp:
* Gips
* Glespanel
* Lättbalkar med ca 150-200 mm isolering
* Golvspån
* Gles med golvvärme och fördelningsplåtar
* PE folie
* Laminatgolv

Jag kommer ha duk över så att det räcker så om det inte finns någon direkt nackdel så sätter jag gärna upp den.
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.