Hej håller på att bygga varmgarage av min carport, tanken är att ha garaget uppvärmt mellan oktober - april ungefär.
Min fråga är om jag borde ha ångspärr eller inte?
 
M
Ja men det skadar väl inte att ha
 
M Marcusskold skrev:
Ja men det skadar väl inte att ha
Har hört att det kan bli kondens på fel sida om man inte har det uppvärmt året runt eller om det bara är uppvärmt delvis under vintern. Den här vintern har värmepumpen bara varit igång 4 gånger t.e.x.
 
M
Du kan ju fortfarande ventilera utrymmet
 
Den gör ingen skada om den sitter där men i ett garage är det oftast överflödigt. Fungerar bra utan. Blir inte alls samma fuktbelastning där som inne.
 
Har samma fundering. Jag har nästan bestämt mig för en ångbroms istället för ångspärr. Efter att ha läst flera trådar om detta.

Bygger och kommer bygga:
Panel, 34x70, Windy, 145x45 med stenull, ångbroms, 45x45 med stenull, osb,gips.
I taktet blir det cellulosa.

Ca 60m2 kommer ha det uppvärmt ca 12-18grader när jag sätter in LVP.
Ventilation med 1st intellvent fläkt. Kan hända att det kommer att tinas upp en bil någon enstaka gång. De står annars i carporten.

Att man bör ha något som hindrar luften/fukten att röra sig har jag förstått. Känner att ångbroms känns bättre än ångspärr. Med tanke på att det oklart hur mycket det kommer värmas och när det blir.

Jag är ingen snickare, långt ifrån. Läser mig till i de flesta momenten. När det gäller ångspärr/plast så verkar det inte vara solklart för alla/samsyn hur man ska göra.

lycka till
 
  • Gilla
Micke glad
  • Laddar…
Varför stenull i väggarna och cellulosa i taket?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Varför stenull i väggarna och cellulosa i taket?
Fel av mig blandar tankar.
Från början var tanken att spruta lösull cellulosa Då jag fick för bra pris när jag gjorde det själv. Men det blir Stenull i taket med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.