Hej!

Jag vill isolera taket (snedtak) på mitt gamla trähus. Jag skulle göra så här: Luftspalt, isolering, ångspärr, gipsskivor. Så långt, så klart.

Men vad gör jag med det vertikala området under snedtaket? Jag vill också isolera den. Men jag trodde att fukt från den nedre våningen skulle kunna diffundera in i isoleringen. Måste jag också förse detta golvområde med en ångspärr? (se bild)

Men vad händer med fukten som sprids genom taket? Vart ska den ta vägen?

Jag vet inte vad jag ska göra på detta område. Är det någon av er som har några råd?
 
  • Delvis isolerat snedtak i trähus med synliga reglar och markering för eventuell ångspärrsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för videon. Men jag vill inte isolera golvet. Men väggen under snedtaket. Men eftersom isoleringen då skulle ligga på golvet är jag rädd att det kommer att bli fuktigt med tiden. Det var därför jag tänkte på ångspärren. Men jag vet inte om det är dumt eller förnuftigt.
 
M Martin Nilsson6 skrev:
Tack för videon. Men jag vill inte isolera golvet. Men väggen under snedtaket. Men eftersom isoleringen då skulle ligga på golvet är jag rädd att det kommer att bli fuktigt med tiden. Det var därför jag tänkte på ångspärren. Men jag vet inte om det är dumt eller förnuftigt.
Aah, finns där ingen ångspärr i taket på första våningen?
 
E Erik9005 skrev:
Aah, finns där ingen ångspärr i taket på första våningen?
Jag tror inte det. Det är ett gammalt hus utan någon isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.