Fick ett golv inlagt av en firma för lite mer än ett år sedan. De gjorde ett väldigt dåligt arbete. Bland annat sviktade och knarrade golvet en del och låg utan någon distans mot vägg på flera ställen. Försökte dra detta med golvfirman och var på väg att reklamera arbetet, men av olika anledningar så orkade vi till slut inte med att dra i den konflikten, så vi landade i att vi fick leva med golvet som det var.

På sistone har jag ägnat tid åt att såga bort kanterna för att skapa 8-10 mm distans till väggen, men sviktandet har inte gett med sig helt. Gissar att underlaget är för ojämnt helt enkelt. När jag sågat bort kanterna har jag sett att de lämnat kvar en gammal nålfiltsmatta i hallen, som låg under det gamla laminatgolvet. Det är okej att lägga vårt golv på befintlig nålfiltsmatta, men denna har de även lagt Kährs Tuplex, dvs kombinerad foam och ångspärr.

Så, till själva frågan! Om vi bortser från att detta förmodligen är fel, rent fackmannamässigt (dvs lägga foam på nålfiltsmattan), och att golvet knarrar och sviktar på sina ställen: tror ni att själva ångspärren ovanpå nålfiltsmattan utgör någon form av risk för exempelvis mögel? Golvet ligger på en betongplatta med underliggande isolering och den verkar vara väldigt torr.

Trillade in på företagets instagram av en slump och såg att de lagt upp bilder från läggningen. Där ser man hur de börjat rulla ut foamen ovanpå nålfiltsmattan. Utifrån hur det ser ut vid kanterna så verkar de inte ha gjort mer än så innan de lagt golvet (överenskommelsen var att riva ut befintligt golv och göra det underarbete som krävdes, ska sägas)...
Före och efter bilder av ett inlagt trägolv i en hall, med gammal nålfiltsmatta och nytt underlag synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya vitmålade trägolv jämfört med gammal nålfiltsmatta med pålagd ångspärr under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.