Jag vet att det har diskuterats otaliga gånger fram och tillbaka om detta, men jag skulle vilja ha andra kunniga människors utlåtande om just mitt dilemma!

Vi håller på att renovera ett mindre hus byggt på slutet av 1800-talet.
Undervåningens väggar består av liggande timmer ca. 100 mm med liggande spontad panel på utsidan. Övervåningen kommer att fungera som sovloft pga den låga takhöjden.

Undervåningen hade vi tänkt isolera invändigt med 70 mm Rockwool. Övervåningen har fått en helt ny takkonstruktion pga ombyggnadsidioti från 70-talet. Här har vi isolerat med 210 mm glasfiberull i taket (förutom taknocken som enbart har 120 mm) samt ca. 70 mm på väggarna, som mestadels även de består av 100 mm timmer. Invändigt hade vi sedan planerat ha pärlspont på tak och väggar. Undervåningens golv lämnar vi som det är med kanske 50 mm kutterspån då vi inte vill bryta upp detta. Bild på övervåningen bifogas.

Huset kommer att under de närmaste 5 åren att fungera som fritidshus (stödvärme under vintern när vi inte är där), men sedan har vi planer på att bo där permanent (2 personer).
Uppvärmningen kommer att ske med oljefyllda elelement samt vedeldning i tre eldstäder.

Frågan är nu: ska vi ha ångspärr i form av plastfolie mellan pärlsponten och isoleringen och i så fall på vilka väggar/tak? Takkonstruktionen med stöttor etc gör det väldigt krångligt/svårt att få plasten helt tät.

Tankar, synpunkter etc. mottages tacksamt snarast då pärlsponten väntar på att sättas upp!
 
  • Övervåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade kört med vindväv med högt ångmotstånd. Då du skall ha panel som isig inte tätar speciellt mycket är det ännu viktigare att du får tätat väven ordentligt. Kör man gips eller andra typer av skivor så hjälper dessa till att skapa ett luftätt hus. Jag har själv vindväv då det var ett tillbygge och jag kände att jag inte kunde få hela huset diffusionstätt med plast.

Jag tror att just läckor ställer till mer oreda än diffusionsvandringen, men plast funkar säkert också, men du har en hel del tejpande framför dig;)

Lite länkar:
Lite om luftätt.
http://www.sp.se/sv/index/services/moist/constr/Sidor/default.aspx
Bra intruktioner hur man tätar med plast (samma principer vid vindväv)
http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Documents/SP_Rapp_2010_09_Etapp_C.pdf
 
S
har du ångspärr i resten av huset?
 
Nej, det har aldrig funnits någon ångspärr på någon vägg/tak förut.
 
S
då skall du ej ha ångspärr
 
Hittills är vi alla överens, ingen ångspärr.

Men det om vindväv som pbengtsson skrev. Ska inte den sitta ytterst i så fall (där har jag masonit)?
 
S
egentligen får man två vindskydd när man bygger först vindpapp/plast/våv, gips(skiver på insidan) och vindpapp/plast/väv ytterst
 
Du skall ha vindväven istället för plast (på insidan väggen/taket), syftet är att luften inne i rummet inte skall komma ut i isoleringen via läckor, plast motverkar också diffusion vilket inte väven gör alls på samma sätt. Men då det är svårt att få tätt (oavsett väv eller plast) så tror jag väven tillåter fukten att vandra tillbaks i rummet vissa perioder.
Läste någonstans att inre väven skall vara 5ggr tätare än yttre väven, kommer inte ihåg var och varför.

I tak har jag bara masonit mot luftspalten/dränering, på insida väv. I väggar har jag väv både på insida och utsida.
 
Redigerat:
S
pbengtsson
så du menar att det är bäst att låta vinden kyla isolleringen?
 
Den folien låter som de flesta andra märken så den funkar säkert.
T-Vind använde jag och den finns till 300cm bredd.
 
Var ligger byggnaden? Klimatet påverkar mycket, likaså hur huset brukas. Rent spontant känns det som om ångspärr typ Triofol el. likv. samt se till att ha underhållsvärme i huset före det att ni flyttar in permanent vore lämpligast.
 
Byggnaden ligger i södra delen av Småland. Vi kommer nog inte att använda oss av "fullvärdig" ångspärr då det i praktiken kommer att bli omöjligt att med rimlig arbetsinsats få den helt tät. Jag tror att ingen alls är bättre än en som läcker lite här och där.Får nog bli en vindväv som pbengtsson och SBH rekommenderar.
 
Vindväven är ju tänkt att täta mot konvektion. Eftersom fukt vandrar konvektivt långt mycket snabbare än diffusivt får du ju då samma nackdelar med små lokala läckage som om du haft en ångspärr.
 
  • Gilla
Andy nilsson
  • Laddar…
Principen med att isolera utan ångspärr är ok i gamla hus utan tidigare ångspärr men att göra denna operation med gulfiber som visas på första bilden är väl kanske inte så genomtänkt. Eventuella otätheter ger ju att den fuktiga luften kommer att kondensera inne i isoleringen och direkt bilda droppar som kommer att falla ner mot en lägre punkt och ansamlas där. Gulfiber kan inte hålla vätska som tex cellulosa isolering kan göra. Om man däremot får en kondensering i tex cellulosa isolering så kommer den att hållas kvar och torka ut vid torra perioder. Om man skall köra med gamla principer så måste man nog hålla sig till material som passar till principen att INTE använda ångspärr.
 
  • Gilla
Simba52 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.