Bygger ett garage på ca 55 kvm, takhöjd ca 4 m invändigt. Ytterskalet är snart klart (träpanel med isola-duk som vindspärr innanför, luftspalt mellan förstås) och nu ska det isoleras, ca 120 mm i väggar och 200 mm i taket (att det inte blir mer i taket beror på konstruktionen), innerväggar blir av plywood. Garaget kommer sannolikt att stå ouppvärmd bortsett från ev frostvakt (bor i Skåne), kunna värmas upp vid behov om något projekt dras igång vintertid . Står nu i valet och kvalet gällande två frågor:

1. Ska jag sätta ångspärr innanför plywooden eller inte?

2. Taket är korrugerad plåt med undertak av oljehärdad masonit. Måste jag ha ytterligare ett lager (av vad? Duk, masonit, luftspalts-wellpapp?) för att bilda luftspalt under undertaket? Att luftspalt ska finnas är jag med på, men då byggnaden har flackt pulpettak kommer ju isoleringen som har mindre djup än takbalkarna inte att nå ända upp till undertaket, räcker detta luft-utrymme på ca 50 mm eller måste jag ha ett ytskikt ovanpå isoleringen (stor skillnad i arbetsinsats)?

Tacksam för råd!
 
Tomture61
När du har under 200 mm isolering + ouppvärmt skulle jag råda dig till att skippa plast i väggar men använd vindduk istället .
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle sätta ett ytskikt ovanpå isoleringen i vilket fall för att slippa påhälsning av råttor och möss. Men jag är lite nojig på det området.
 
  • Gilla
Malin76
  • Laddar…
Tack för svar! Tomture61- hur går ditt resonemang.. varför något alls om jag inte sätter ångspärr?
 
Tomture61
Om det blir olika temperaturer mellan ute /inne så får du en luftrörelse i isoleringen , luften kan innehålla mycket fukt , en ångbroms kan bromsa ev luftrörelse i isoleringen.
 
  • Gilla
pappel
  • Laddar…
Jo, det är klart.. men kommer en vindduk direkt bakom att göra så mycket mer än vad plywooden som utgör innervägg gör? Jag menar vindduken släpper ju också igenom fukt, både plywood och vindduk är ju "vindtäta".
 
Tomture61
Varför har man plast i väggarna när man bygger med tex plywood /gips/färg/tapet mm.
 
För att hindra att varm luft inomhus som bär högre halt fukt vandrar in i isoleringen och kondenserar när den når en bit in i isoleringen. Principen med ångspärr är jag klar över. Frågan är ju om ångspärr är så lyckat när det är oklart på vilken sida den varmaste luften är (dvs när det är ouppvärmt).

Om jag förstod dig rätt så menade du att jag skulle ersätta ångspärren med vindduk på insidan. Men denna är ju inte ångtät utan vindtät, vilket själva plywooden som utgör innervägg också är. Därav min fråga vad poängen med vindduk då är.
 
En luftsolfångare skulle kunna se till att det i allmänhet är varmare inne än ute.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Tomture61
M Malin76 skrev:
För att hindra att varm luft inomhus som bär högre halt fukt vandrar in i isoleringen och kondenserar när den når en bit in i isoleringen. Principen med ångspärr är jag klar över. Frågan är ju om ångspärr är så lyckat när det är oklart på vilken sida den varmaste luften är (dvs när det är ouppvärmt).

Om jag förstod dig rätt så menade du att jag skulle ersätta ångspärren med vindduk på insidan. Men denna är ju inte ångtät utan vindtät, vilket själva plywooden som utgör innervägg också är. Därav min fråga vad poängen med vindduk då är.
Vindduken stoppar ev. luftrörelse/fukt bättre än inget alls , antar att du kommer att ha el/eldosor i väggarna , dessa läcker luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.