Vi har byggt en helt nytt tak på 30-talsvillan och kommer isolera med 300 mm stenull.
När det är klart blir det inredd vind med ryggåstak och synliga hanbjälkar/stödben.

Frågan är om vi ska använda ångbroms eller ångspärr? Allt på vinden är utrivet så det är enkelt att komma åt överallt och tejpa skarvar etc så det blir tätt. Även sidoväggarna isoleras om. Fråga 2: Ska man använda samma plast på väggarna?
 
L Liten hemmabyggare skrev:
Vi har byggt en helt nytt tak på 30-talsvillan och kommer isolera med 300 mm stenull.
När det är klart blir det inredd vind med ryggåstak och synliga hanbjälkar/stödben.

Frågan är om vi ska använda ångbroms eller ångspärr? Allt på vinden är utrivet så det är enkelt att komma åt överallt och tejpa skarvar etc så det blir tätt. Även sidoväggarna isoleras om. Fråga 2: Ska man använda samma plast på väggarna?
Det finns ju lite olika skolor.
Men om du är säker på att du får allting helt tätt (inkl ev genomföringar) så kan du ju använda en spärr.

Personligen skulle jag använt ångbroms i ett såpass gammalt hus då jag är skeptisk till att man får det tätt (och att det håller över tid) och då känns det bättre att kunna låta fukten komma ut åt båda hållen. Hade du några mägelproblewm i tak/vägg sedan innan ? Om inte så var fallet torde en broms vara bättre..

Du har å andra sidan lagt in 300 mm isolering av stenull, vilket pekar mot spärr snarare då det är betydligt mer än äldre hus brukar ha...
Svårt att säga.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Varför ångspärr framför ångbroms ?

För mig är det är viktig fråga att besvara. Vill du ändå köra med ångspärr så behöver du nog berätta hur väggarna, bjälklag och tak är uppbyggda, hur ventilationen ser ut etc.
 
Varför är ångbroms framför spärr är en bättre fråga tycker jag.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
D Daniel 109 skrev:
Varför är ångbroms framför spärr är en bättre fråga tycker jag.
Håller med, finns väl ingen som rekommenderar/”säljer in” (300mm) stenull och ångbroms utan då är det väl alltid ångspärr är det som gäller. Ångbroms i tak är också lite kontroversiellt bara som det är och extra så om man inte följer en produktlinje rakt av.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vad jag förstår så är det ganska stor konsensus i att ett gammalt hus (i trä) som är byggt för att vara diffusionsöppet bör behållas så.

Om jag förstår det rätt så är det en inredd vind, men är det isolering av bjälklaget upp mot vindsvåningen eller isolering av taket?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Rickard.
Viktor.J Viktor.J skrev:
Vad jag förstår så är det ganska stor konsensus i att ett gammalt hus (i trä) som är byggt för att vara diffusionsöppet bör behållas så.

Om jag förstår det rätt så är det en inredd vind, men är det isolering av bjälklaget upp mot vindsvåningen eller isolering av taket?
Den ”konsensusen” har man nog redan skippat när man byggt ett nytt tak (vad det nu exakt innebär) med 300mm stenull.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Den ”konsensusen” har man nog redan skippat när man byggt ett nytt tak (vad det nu exakt innebär) med 300mm stenull.
Sant.
 
Nissens
Viktor.J Viktor.J skrev:
Vad jag förstår så är det ganska stor konsensus i att ett gammalt hus (i trä) som är byggt för att vara diffusionsöppet bör behållas så.

Om jag förstår det rätt så är det en inredd vind, men är det isolering av bjälklaget upp mot vindsvåningen eller isolering av taket?
Denna tråden säger väl något helt annat…
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Vad jag förstår så är det ganska stor konsensus i att ett gammalt hus (i trä) som är byggt för att vara diffusionsöppet bör behållas så.

Om jag förstår det rätt så är det en inredd vind, men är det isolering av bjälklaget upp mot vindsvåningen eller isolering av taket?
Tack för svar! Ett förtydligande är att det är isolering av taket som nu är nytt med påbyggda takstolar, vindpapp, luftspalt, ny rote och plåt. Det enda som är kvar är gamla bärande konstruktionen med åsarna, hanbjälkarna och stödbenen. Alla tidigare väggar är bortrivna så det bli enkelt att lägga folien (ångspärr alt ångbroms emot) sen glespanel på det och gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.