Jag håller på med utbyggnad och renovering av ett fritidshus. Utbyggnaden ger nytt badrum samt ett större kök på entréplan, och ett extra sovrum på övervåning. Eventuellt kommer huset att kallställas vintertid, men med värme i badrummet där inkommande vatten finns (vattenledningar till kök töms).

Hur bör jag göra med ångspärr/diffusionsspärr i taket i utbyggnaden?

Inifrån och ut är taket konstruerat så här: takstolar, ströläkt, armerad plast (med rejäl överlappning), ströläkt, bärläkt, plåttak. Ströläkten mellan takstolarna och plasten är tänkt att ge en luftspalt mellan plasten och den isolering som läggs mellan takstolarna.

Min magkänsla säger mig att jag efter isolering mellan takstolarna bör sätta ångspärr på undersidan av takstolarna, innan takskivor monteras. Stämmer det?

Funderar även på ifall jag behöver sätta ångspärr i taket i gamla delen, i ett rum är det troligen enkelt men i hallen där trappen kommer upp blir det ett litet h-vete eftersom innertaket inte är skivor utan furu som är spikad på något smart sätt så knappt några spikhuvuden syns...

De flesta diskussioner/artiklar jag hittat har några år på nacken, så det kanske kommit nya rön eller material som ändrar de svaren och slutsatserna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.