Ja hejsan alla händiga.

Och ja jag vet det finns liknande trådar som berör samma ämne......men det jag undrar över skiljer sig något......eller så vill jag väl bara ha raka svar på egna frågor. Hoppas ni kan ha överseende med detta.

Hur som helst.

Nu är det så här att jag har skaffat mig ett hus byggt -51 med "plankväggar", alltså spontade plank i tre lager drygt
90-100mm tjockt.
Jag har då påbörjat att tilläggs isolera ytterväggarna (invändigt) med 45x45 reglar. Dessa skruvar jag fast på de tretex beklädda innerväggarna. Där sätter jag in den nya elen och isolerar med byggmax Isolering Lambda 37 Skiva.

Nu kommer det som nästan gör mig sömnlös.

Jag kom att tänka lite på framtiden i och med denna tilläggsisolering. Jag har ju även planer på att tilläggsisolera utvändigt. Ska försiktigt och varsamt montera ner eternit plattorna för att sen lägga till 95-120 mm isolering.
I andra trådar som berör ånspärr så nämns att i gamla hus kan det rent av skada huset med att sätta in ångspärr då så gamla hus sällan har någon ångspärr.
Stämmer detta även om jag lägger till isolering innvändigt och om något/ några år även utvändigt. Alltså.....kan jag skippa att plasta med åldersbeständig byggfolie. Tänkte (om det visar sig att värmen håller sig bättre) ev skippa utvändig tilläggsisolering. Men om jag nu ändå ger mig på även detta kan jag skippa fuktspärr invändigt och sätta tjärpapp (vindapp) utvändigt, innanför ytterbeklädnad.

Jag hoppas ni kan hjälpa mig med detta.

Mvh Andreas
 
  • IMG_3037.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Om du inte ångspärrar när du isolerar ut- och invändigt riskerar du att få problem. Isoleringen gör att du får en varmare vägg som kan innebära att du flyttar nollpunkten utåt i väggen och då når fuktig luft längre in i väggen utan fuktspärr. Utan att räkna på det skulle jag tippa på att du får den nya nollpunkten strax utanför nuvarande plankstomme eller en liten bit in i 120 skiktet.

Isolerar du bara på insidan, blir det tvärtom. Nollpunkten flyttas inåt i väggen.

Bäst är att isolera på utsidan. Då kommer du förbi event. bj.lagskant.

Tyvärr blir inte ångspärren effektiv eftersom du inte kan dra den förbi bjälklagskanten om du har övervåning.

Bäst nytta gör fuktspärren om du lägger den dikt an mot nuvarande plankstommes insida och sen tilläggsisolerar. Då kan du dra elledningar i isoleringsskiktet och punkterar inte plastfolien.

Blanda inte samman diffspärr på insidan med vindskydd på utsidan. De har två helt olika funktioner.

Diffspärren stoppar fukt från insidan. Går det in fukt i väggen, kyls den av och fryser till is där nollpunkten finns kalla dagar, varvid nollpunkten flyttas inåt mot den varma sidan och ny infrysning sker, osv. Dvs. kylan kommer närmare insidan.

Vindpappen skyddar isoleringen från att bli 'genomblåst' på utsidan. Blir isoleringen 'genomblåst' eller rättare sagt: luften i isoleringsmtrl. omrörd/störd genom vinden, isolerar inte isoleringen.
Det är inte glas-/stenullen eller cellplasten som är isoleringen. Det är den inneslutna och stillastående luften i den mellan fibrerna/i kulorna som är 'isoleringen' eftersom luft är en dålig värmeledare.
____________________
Byggaren
 
Redigerat av moderator:
Är inte en ångbroms bättre än en ångspärr. Risken för fuktkoncentration där ångbromsen inte kan monteras bör bli lägre.
 
I
Bror skrev:
Är inte en ångbroms bättre än en ångspärr. Risken för fuktkoncentration där ångbromsen inte kan monteras bör bli lägre.

Om du med 'ångbroms' menar en avfuktare, så gör den viss nytta. Men inte i det här avseendet.

Du får förklara dig närmare vad du menar med 'ångbroms'?
___________________
Byggaren
 
I
Immobil skrev:
Jag tror han menar denhär:
[länk]

Eller motsvarande från någon annan tillverkare.


Det här får jag inte alls att gå ihop med en ångspärr:

THERMOFLOC ångbroms är en diffusionsöppen och lufttät duk...


Vitsen är att en ångspärr ska vara diffusionstät. Inte öppen. Dvs. den fukt som kommer mot ytan ska inte kunna diffundera genom spärren. Nämnda ångbroms verkar vara i stil med det man hade före plastfolie som ångspärr. Dvs. i princip en diffusionstät papp som inte var så särskilt diffusionstät och därför ställer till problem i ytterväggarna.
_______________
Byggaren
 
Jag menar typ denna :http://www.trelleborg.com/sv/Waterp...gar-och-bjalklag/Mataki-Halotex-D50-Angbroms/
Vitsen med denna är att den ganska tät, men inte lika tät som en ångspärr. Den släpper igenom fukt så långsamt att den hinner torka upp utåt.

Monterar man en ångspärr när man i ett gammalt hus gör en invändig tilläggsisolering kan man sällan få den helt tät, vid mellanväggar och bjälklag t.ex.
Fuktvandringen koncentreras då till dessa ytor. Med en ångbroms flir fuktvandringen fördelad på ett gynnsammare sätt.
 
I
BROR:
Då är vi inne på samma resonemang som gäller för en icke diffspärrad vägg av lättbtg. som krideras (limmas) på insidan före tapetsering. Den funkar eftersom lättbtg. inte är något mtrl. som kan mögla. Det kan trä.

Som jag själv skriver i mitt första inlägg blir en diffspärr inte effektiv i ett bef. hus eftersom det inte går att föra den hel förbi t.ex. bjälklagskant. Fukten söker sig därför till dessa svaga punkter. Men om utrymmet är ventilerat på rätt sätt, stoppas mesta fukten från att vandra in i väggen i enlighet med minsta motståndets lag. Den ventileras ut. Alltså bättre med en diffspärr som försvårar för fukt att ta sig in i större delen av väggen eftersom den tvingar luften/fukten att stanna kvar i utrymmet och dras ut med frånluften. Den lilla mängd som resterar (förutsatt att ventilationen fungerar som den ska) är då negligerbar. Ställer bara till det om ventilationen inte funkar som den ska.

Därmed dömer jag inte ut idén om ångbromsen helt, men så länge det inte finns längre erfarenhet av den rekommenderar jag den heller inte.
_____________________
Byggaren
 
Jag har använt systemet i mitt yttertak. Halotex D50 som ångbroms, 380 mm minull och ett diffusionsöppet underlagstak Halotex RS10. Alltså ingen luftspalt under underlagstaket. En yttervägg blir uppbyggd på i princip samma sätt.

Mu är taket bara drygt två år, så du får vänta 5-10 år på ett slutligt utlåtande, men hittills har det fungerat bra. Jag återkommer i frågan om ca 10 år.

Läs mer http://www.trelleborg.com/sv/Waterp...nderlagsmaterial-for-tak/Mataki-Halotex-RS10/
 
Bror, jag tänkte köra åt ditt håll med antingen Tyvek Supro Grid eller Halotex RS10, eller möjligen Icopal Monopherm 900. Samt tillhörande ångspärr till ovanstående.

Vet du vilken som är mest prisvärd av de tre? Vart köpte du Halotexen och till vilket pris?
 
Jag köte från Beijer och betalade 2935 kr/rulle 1,5x50 m. Det var i maj 2006. Ångbromsen Halotex D50 kostade 1730 kr/rulle 2,7x25 m.

De övriga har jag inte använt så om någon är bättre än den andra vet jag inte, men alla tre är ju välkända fabrikat så skillnaden är nog liten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.