Jag håller på att bygga en gästlägenhet i det som tidigare var ett oinrett loft över garage/redskapsbod i ett hus byggt på 1930-talet. Har en snickare som hjälper mig med det mesta tekniska, men han är på semester och jag vill inte störa honom. I väggarna har jag variabel ångbroms (ISOVER Vario Xtra) men när jag nu ska börja lägga golv blir jag lite förvirrad. Det känns som om det är många olika bud kring om man ska ha broms/spärr neråt eller inte beroende på om man har krypgrund/platta/golvvärme etc.

Under lägenheten finns alltså ett oisolerat garage+redskapsbod. Bjälklaget mellan garage och lägenhet är 145 mm och konstruerat på följande vis (nedifrån): dubbelgips > isolering (145 mm) > gammalt brädgolv > 22 mm golvspån. Jag vill nu lägga grålumppapp och ekparkett. Måste jag också lägga ut ångbroms/-spärr under pappen?

Tack på förhand för svar.
 
Situationen kan jämföras med ett bjälklag över en krypgrund. Man brukar inte ha någon form av ångbroms/-spärr ovanför isoleringen i det fallet. Skulle du använda dig av det händer nog inget dramatiskt.
 
Tack för svaret!

Funderar på hur man ska resonera. Spärren finns där för att fuktig inomhusluft inte ska tränga ut i väggarna, möta kyla och kondenseras. Tänker man att den fuktiga inomhusluften tenderar att stiga, och därför är golvet inget problem?
 
Ångspärrar började användas samtidigt som mineralullsisolering, främst för att kondens sänkte isoleringens effektivitet. Detta problem var inte så tydligt när man använde såg- eller kutterspån som golvisolering. Det är visserligen sant att den varma luften (och därmed också den fuktigaste) i ett rum finns högst upp, men det är knappast en förklaring. Det finns situationer när en fuktspärr i golvet är viktig. Det är obsolut inget fel att ha en ångbroms under golvbrädorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.