Håller på att renovera ett rum hemma som är ett Hultsfredshus från 1965. Är helt novis när det kommer till att bygga, men någon gång ska ju vara den första och vad är inte bättre då än att göra det i ett rum som man inte har användning för just nu.

På väggarna var det tretex med gammal renoveringstapet, glasfiberväv samt flertalet lager tapeter. Efter att ha försökt få bort det mesta så var allt bara ojämnt och vi bestämde oss för att riva ut tretexen, passar även på att få in lite nya vägguttag och skyddsjorda rummet när det ändå är öppna väggar, sedan montering av OSB + gips på de flesta väggarna.
Till huset finns orginalpärmen från hultsfredshus och vi har vägg typ 18 enligt bilden nedan. Det betyder att ytterväggen består av: Fasadtegel -> 30 mm luftspalt -> vindpapp (ej difftät, AC 150/200) -> 4" fiberplank -> Diffusionstät papp YAC 400/150 -> Tretex.

Mot vinden var det: spännpapp -> 15 mm råspont -> Diffusionstät papp YAC 400/150 -> 25 cm kutterspån.
Nu är spännpappen borttagen och nytt innertak ska skruvas upp på glespanel.
Vinden är i väldigt fint skick och finns inga indikationer alls på fuktproblem/påväxt.

Som ni ser i bilden så är nu den gamla ångspärren som satt spikad med en handfull spikar uppbruten för montering av nya apparatdosor. Från början hade jag bara tänkt spika och tejpa igen med åldersbeständig byggfolietejp.
Nu kommer jag inte att tilläggsisolera i detta rummet då denna vägg har ett element där rören går i betonggolvet mot källaren så inget jag orkar flytta på men däremot kommer det att plockas bort under tiden för renoveringen så att man kommer åt bakom elementet, däremot så är tanken att i kommande rum tilläggsisolera mot ytterväggarna som inte har ett element och då hade man behövt ta bort denna papp och sätta upp något annat.

Som jag förstått det så skulle inte denna papp kallas diffusionstätpapp idag. Har funderat på att byta ut den mot ångspärr men är då rädd för att huset inte kommer "andas" lika bra som tidigare och på så sätt kanske skapa följdproblem så som mer fukt upp på vinden. Som vissa skulle uttrycka det "If it ain't broke, don't fix it.". Nu är den skadad och jag funderar på om det kanske är bättre att byta ut den mot en ångbroms istället för att bara tejpa ihop den eller är det ångspärr som gäller oavsett?
 
  • Diagram som visar sektioner av olika väggtyper och bjälklag från en Hultsfredshus manual, med detaljerade konstruktionslager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat hörn av rum med synliga isoleringsskikt, ångspärr och en träpaneltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gjorde du i slutändan? Jag står inför en liknande situation med samma papp invändigt.
 
Friskt kopplat Friskt kopplat skrev:
Hur gjorde du i slutändan? Jag står inför en liknande situation med samma papp invändigt.
I slutändan så tejpade jag bara ihop den med åldersbeständig tätningstejp. Med facit i hand så hade jag nog däremot rivit ner den och stoppat upp ångbroms om jag skulle göra om det. Plast hade jag nog uteslutit däremot för hade aldrig kunnat få det tillräckligt tätt.
Anledningen till att riva ner den hade varit för att kunna inspektera reglarna och kortla ordentligt där det behövs t ex uppe och nere.
 
Jaha, min tur då. Ångbroms?
 
  • Ett orenoverat rum med avskalade väggar, verktyg, och en utsikt mot en grönskande trädgård genom fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.