Hej! Jag är igång och renovera en mindre befintlig byggnad (50kvm) för att använda som gästhus/hemmakontor.

Byggnaden är uppförd av lättklinkerblock(200mm) på en oisolerad betongplatta. Har isolerat taket med 145mm glasull och tänker regla upp på insidan av ytterväggarna med 70 reglar och isolera. Min tanke har hela tiden varit att sätta ångspärr i tak och väggar. Även att lägga plast på betongplattan och vika upp mot leca i yttervägg för att förhindra fukt från betongplattan att trycka upp i golvet. Tänkte lägga någon form av parkett direkt på plattan. Har sågat rännor i golvet för att lägga vatten/avlopp och kunde konstatera att plattan var förvånansvärt torr.

Efter att ha snurrat runt i form och läst en del artiklar börjar jag fundera på om det är lönt att plasta väggar och tak, eftersom det ofta anges att det inte är lönt med plast om det isoleras med mindre än 200mm.

Kommer sätta in en luft/luft pump och hålla minst 15 grader året runt.

-Är det lönt att sätta plast på väggar/tak, påverkar lecablocken tumregeln om minst 200mm iso för att plasta?
-Är det klokt att lägga plast på golvet för att tvinga ut fukten från plattan genom väggar, eller finns det bättre metoder?

Någon som har tips och råd? Tack på förhand
 
Hej! Tycker att du ska göra som du tänkt från början. Plast är aldrig fel om den används på rätt sätt! Plast på betong för att spärra fukt från plattan är en bra idé. Väggar och tak behöver plasten för att varm fuktig luft annars letar sig in i konstruktionen och kyls ner varvid fukt avlämnas(kondenseras). Särskilt viktigt såklart om man har badrum, tvättstuga, diskmaskin, bastu eller liknande i utrymmet. Men fukt vandrar i alla fall, särskilt vid uppvärmning från kallt om vintern, känner det tydligt i tex sängkläderna som blir råa och fuktiga första dygnen innan allt " torkat upp". Vart tog fukten vägen? Den ska ut via ventilation inte genom vägg..! Tänk dock på att väggen måste vara diffusionsöppen på utsidan så att väggen kan andas utåt!
 
  • Gilla
Svaffe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.