Hur högt över högsta punkten / expansionskärlet i ett öppet system måste ångröret gå?

Bygger enkelt värmesystem med liten vedeldad, vattenmantlad kamin till ensligt och långt bort belägen sommarstuga. I den finns ett vattenburet värmesystem från 1967 med en liten oljepanna i ett tillbyggt ouppvärmt utrymme. Pannan, som har ett mindre vattenläckage, har levererat värme till radiatorerna via rördragning på vinden. Hela systemet borde nog bytas ut, - men det måste ske stegvis över några år.

Som ett första steg har jag skaffat en liten, 8 kW, vattenmantlad kamin (La Nordica TermoRossella). Tanken är att strypa rören till oljepannan och koppla kaminen direkt till radiatorsystemet (som jag provtryckt Ok). Med försiktig eldning tänker jag att jag kan få lite värme medan jag är där och river ut pannan, dess skorsten i eternit och oljetanken.

I en andra, senare fas, har jag då plats för en liten ackumulatortank och kanske också en liten pelletskamin eller en luft/vatten värmepump. Men allt detta måste alltså komma senare.

Jag har alltså en liten vattenkyld kamin och även en beg. Laddomat 21-60 som jag initialt tänkt använda för att (med 65-graders termostat) begränsa kylningen av kaminen. Min tanke är att låta leveransröret från kaminen (28 mm Cu) gå rakt upp på vinden och där ansluta till det befintliga radiatorsystemet. Men också låta röret gå vidare uppåt som ångrör fram till ovansidan av det öppna expansionskärlet, - för det fall jag råkar elda lite för kraftigt i kaminen. (Skulle strömmen gå har jag batteribackup som automatiskt går in och tar över så att pumpen inte plötsligt stannar.)

Därav min inledande fråga . . . tacksam om någon vet / kan råda i detta?
 
Ingen som kan råda?

Nehej . . . då får jag väl prova mig fram och tänker bygga det så här:
  • Leveransröret från kaminen (28 mm Cu.) går rakt upp på vinden där det grenar ut för att leverera varmvatten till elementen i svagt nedåtlutande rör.

  • Från denna högsta punkten i rördragningen låter jag leveransröret gå vidare som ångrör uppåt i 45 grader, bort mot befintligt exp.kärl som hänger på vindsväggen ca 1½ meter bort.

  • När röret når taket , ca 130 cm över den högsta punkten i rördragningen, får det bli en kort, ca 20 cm, vågrät bit för att nå fram till exp. kärlet.

  • Därefter en 90 graders vinkel och en rörstump ner till precis under ovansidan av kärlet.
Kärlet har ett gammalt entums järnrör som överlopp ut i det fria och ett löst liggande lock som jag gör ett hål i för ångröret, - så det är i alla fall ingen risk för övertryck i systemet. Skulle jag råka elda för hårt så att det börjar koka kan ångan stiga och lätt komma ut via det här röret . . . och exp. kärlet kommer förhoppningsvis ta hand om och återcirkulera det vatten som trycks ut med ångan.

Det jag oroar mig för är mer att pumpen skall trycka vattnet så högt upp i ångröret att det börjar cirkulera via exp.kärlet. Men jag tror och hoppas det här skall fungera . . . och återkommer när detta är provat.
 
Redigerat:
Ett råd är att inte göra något som kan ge cirkulation via öppna kärlet det är en riktig fälla som ger korrosion och riskerar förstöra ditt system ibland förvånansvärt fort. Ska du ansluta röret från din kamin till kärlet gör det som vanligt i botten och se till att ingen krets i gamla delen kan få cirkulation via det du kopplar på nu. Behöver du ha kvar något av den gamla delen mot pannan? Annars bort med det och använd kärlet till din nya del så länge till dess du ev gör om mer.
 
GK100 GK100 skrev:
Ett råd är att inte göra något som kan ge cirkulation via öppna kärlet det är en riktig fälla som ger korrosion och riskerar förstöra ditt system ibland förvånansvärt fort. Ska du ansluta röret från din kamin till kärlet gör det som vanligt i botten och se till att ingen krets i gamla delen kan få cirkulation via det du kopplar på nu. Behöver du ha kvar något av den gamla delen mot pannan? Annars bort med det och använd kärlet till din nya del så länge till dess du ev gör om mer.
Tack för rådet det är säkert klokt.

Det finns dock ingen möjlighet att ansluta till botten på befintligt kärl, - och ingen enkel möjlighet att hänga upp ett nytt heller. I ett test med ett mindre rör, inskarvat där det suttit en luftningsventil, tryckte inte pumpen upp vattnet tillräckligt högt för att de skulle bli cirkulation. Jag hoppas det samma skall gälla med ett grövre rör som går ytterligare lite högre. Men fungerar det inte så måste jag hitta på något annat, - kanske bygga en ny vägg på vinden som jag kan fästa ett nytt exp.kärl i. Öppningen dit är dock bara 35X50 cm så då måste jag först bygga om den . . . . och då blir nog inget gjort innan nästa sommar.

De gamla rören mot pannan blockerar jag med nyinskarvade ventiler och resterna på andra sidan kommer jag sedan att riva ut tillsammans med pannan.
 
Redigerat:
Frågan är då hur ditt kärl står i förbindelse med din nya del med kaminen. Det gamla borde ju utgå från oljepannan som du kopplar bort. Är bara kärlet någonstans nu kopplat mot rören för elementen du ska mata är det inget problem. Annars har du ju ingen volym och när du eldar expanderar vattnet och rinner ut via ditt ångrör. Har du bara kärlet med dig är det inget problem att dra en extra ledning som du tänkt höjden du har över högpunkten bör ingen normalt använd pump nå. I så fall kan du bara ställa ner kapaciteten på den.

Och risken med syresättning är inte heller något stort problem om det är eller blir såhär.
 
GK100 GK100 skrev:
Frågan är då hur ditt kärl står i förbindelse med din nya del med kaminen. Det gamla borde ju utgå från oljepannan som du kopplar bort. Är bara kärlet någonstans nu kopplat mot rören för elementen du ska mata är det inget problem. Annars har du ju ingen volym och när du eldar expanderar vattnet och rinner ut via ditt ångrör. Har du bara kärlet med dig är det inget problem att dra en extra ledning som du tänkt höjden du har över högpunkten bör ingen normalt använd pump nå. I så fall kan du bara ställa ner kapaciteten på den.

Och risken med syresättning är inte heller något stort problem om det är eller blir såhär.
Tack GK100 för dina kloka påpekanden.

Kärlet är långt från optimalt men förmodligen tillverkat för att gå in genom den knappa öppningen. Det är rektangulärt och dumt nog gjort med större yta än höjd. Lågt på ena kortsidan är ett typ ½ tums järnrör som varit anslutet till retursidan på pannan Men jag har nu kapat det och skarvat på ett kopparrör i motsvarande dimension som i stället ansluter till retursidan på kaminen.

Skall försöka köpa / få tillverkat ett bättre kärl i vinter . . . och fundera ut någon ställning så att jag kan sätta upp det så som du rekommenderat.
 
Är det som du skriver nu senast är det bra och du behöver inte göra något mer om det inte krävs av andra skäl. Och gör du om ska du inte ha kvar dubbla kopplingen mot systemet som kan ge cirkulation. Som nu med avluftning/ångrör utan direkt koppling via vattnet i kärlet går bra och med expansionsdelen ordnad via kopplingen mot returen. Gör du om sen kan du renodla så det du kallar ångrör ansluter i botten av ett nytt kärl och sen inga andra vägar mer än ut i luften via toppen det är det konventionella sättet och vettigt för det mesta.
 
GK100 tack igen för dina råd och synpunkter.

Det verkar fungera nu, förutom att det faktiskt kom en del vatten ur ångröret när jag fyllde upp med glykolblandning och körde pumpen av och till för att få ut luftfickor. Det spottade och fräste en del då men har sedan lugnat ner sig och nu har det gått i ett knappt dygn utan att jag ser några direkta problem.

Skönt det för nu måste jag packa samman och åka hem, - vilket också skall bli skönt. Speciellt som jag nu vet både att det finns tillräckligt med glykol i systemet och att jag kan få värme nästa gång jag kommer hit.

Tack än en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.