Vad tänker ni när ni ser dessa bilder?

Råspont som sticker ut under takåsen, eller vad det heter. En bild från vardera gaveln.

Som ni ser är vissa av råspontsbrädorna angripna av svartmögel.
Andra inte. Dessutom kan ni se att vissa av brädorna mitt i det allra svartaste har som helt vita rutor, som inte är angripna.
Mycket mystiskt.

Dessutom kan ni se att längst in mot fasadvägg, där de svarta angripna brädorna möter vägg,är det inte alltid svart ända in, utan vitt. Är orolig att råsponten är angripen även längre in, men då det är vitt där råspont möter vägg tänker jag att det kanske inte behöver vara så. Hoppas inte..

Vad kan detta bero på?
Är taket felbyggt på något sätt, så att fukt trängt in uppifrån? Men varför isåfall bara på vissa plankor?
Är ett lutande tak, högst längst fram och sluttar sedan nedåt.
Är ett plåttak på nybyggt attefallshus.
Under plåt finns råspont med takpapp ovanpå, sen plåt.

Kan det vara så enkelt som att vissa av brädorna är av ett träslag med viss kvalitet som gör att just dessa lättare blir angripet av mögel? Vet att det är normalt med svartmögel på utsidan av hus, men detta ser så märkligt ut…
Vad göra?

Tack på förhand!
 
  • Vertikal trätrappa mellan vita väggar, minimalistisk, modern, kall färgton.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med differentierade grå nyanser, slitna delar, vertikal perspektiv, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
Att vissa bräder ser annorlunda ut kan bero på att de var sämre kvalitet från början, eller har legat ytterst/överst i en sådär skyddad hög. Allt lär vara gran ändå.

All färg möglar i viss mån under fuktsäsongen. Det ska väl täckmålas i sommar, och då rekommenderar jag mögeltvätt före. Såvitt jag vet måste inte det här vara tecken på byggfel.
 
Karrock Karrock skrev:
Att vissa bräder ser annorlunda ut kan bero på att de var sämre kvalitet från början, eller har legat ytterst/överst i en sådär skyddad hög. Allt lär vara gran ändå.

All färg möglar i viss mån under fuktsäsongen. Det ska väl täckmålas i sommar, och då rekommenderar jag mögeltvätt före. Såvitt jag vet måste inte det här vara tecken på byggfel.
Men varför dessa ”vita rutor” på vissa plankor, mitt i allt det svarta? Ser nästan ut som rektangulära rutor. Borde det inte vara svart även där, oavsett byggfel eller annan kvalitet på virket?
 
S Slottsfrun skrev:
Men varför dessa ”vita rutor” på vissa plankor, mitt i allt det svarta? Ser nästan ut som rektangulära rutor. Borde det inte vara svart även där, oavsett byggfel eller annan kvalitet på virket?
De 'vita rutorna' är nog märken efter ströet/ ribben som legat mellan virket då det torkades.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Karrock
Skulle kunna vara där stickorna har legat mellan lagren i traven. Förändrat fuktdynamiken på något sätt.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Kan rutorna vara där det legat strö i virkespaketet?
 
F fribygg skrev:
De 'vita rutorna' är nog märken efter ströet/ ribben som legat mellan virket då det torkades.
OK! Tror du att det är något fel på takkonstruktionen som gör att fukt tränger in på vissa av råspontsplankorna och det skapas fukt/mögel?
 
S Slottsfrun skrev:
OK! Tror du att det är något fel på takkonstruktionen som gör att fukt tränger in på vissa av råspontsplankorna och det skapas fukt/mögel?
 
B Byggsnyggen skrev:
Kan rutorna vara där det legat strö i virkespaketet?
S Slottsfrun skrev:
OK! Tror du att det är något fel på takkonstruktionen som gör att fukt tränger in på vissa av råspontsplankorna och det skapas fukt/mögel?
 
B Byggsnyggen skrev:
Kan rutorna vara där det legat strö i virkespaketet?
S Slottsfrun skrev:
OK! Tror du att det är något fel på takkonstruktionen som gör att fukt tränger in på vissa av råspontsplankorna och det skapas fukt/mögel?
 
Rickard.
Det är vanligt att det blir sådär och det är ingen som helst fara men kanske inte så kul. Jag tror det beror på att vissa brädor har mer fukt eller näring och blir utsatta för mögelsporer(omöjligt att undvika) under lagring men jag vet egentligen inte.

Är allt korrekt byggt kommer råsponten torka under våren/sommaren och sen är problemet borta.
 
S Slottsfrun skrev:
OK! Tror du att det är något fel på takkonstruktionen som gör att fukt tränger in på vissa av råspontsplankorna och det skapas fukt/mögel?
Nej, det tycker jag inte du ska oroa dig över.

Den råspont som får synligt svartmögel är nog sommaravverkad och ungstorkad, ska man minimera mögelrisken behöver man ha vinteravverkat moget timmer sågat senast i mars och gärna lufttorka det på traditionellt sätt, det finns det nog ingen industriell tillverkare av råspont som erbjuder.
 
Inomhus hade varit oroande, utomhus=så kan det bli…. Tvätta av i sommar och måla. Bor ni utsatt kan det växa på igen. Själv har jag ett hus vid en stor fjärd och fukten sliter hårt, får tvätta efter ett par år om man vill ha det fläckfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.