Hej!

Jag och min sambo ska bygga ut vårat hus (stuga) som idag är på ca 70 m2, vi vill ha ytterlgare ca 100 m2. Problemet är bara hur det ska se ut. Det är här vi tänkte ta in en arkitekt till hjälp. Men jag är lite fundersam på en punkt.

Som vilken annan produkt man än köper så borde man ju ha ångerrätt även hos en arkitekt, förutsatt att denne inte har levererat några handlingar ännu. Jag menar, det är ju inte säkert att hon ritar något som jag tycker om. Arkitekten kan ju visserligen visa några referensobjekt, men det behöver ju inte betyda att hon ritar mitt hus på ett bra sätt.

Är det möjligt att be en arkitekt att först komma med några enkla skisser innan man bestämmer sig för just henne, eller kommer hon att kasta luren i örat på mig när jag ställer frågan?

//Kristian
 
Ångerrätt är ju en sak - det är rimligt att man betalar för den arbetstid arkitekten lagt ner. I inledningsfasen kan man inte förvänta sig resultat i form av handlingar. Arkitekten måste först sätta sig in i problemställningen, tänka till, fundera och tänka ut lösningar. Detta är arbetstid!

Det första du skall göra är att träffa arkitekten och gå igenom dina önskemål och känna dig för - förstår arkitekten vad du vill? Verkar detta ok går ni in i den första fasen. Efter en första skiss känner du nog om ni är på gemensam och rätt väg.

Vissa seriösa arkitekter ger dig möjlighet bryta avtalet inom vissa stipulerade intervaller. Då betalar du endast för upparbetad tid. En arkitekt som känner att uppdragsgivaren är missnöjd vill nog heller inte fortsätta samarbetet så ett avslut i tidigt skede behöver alls inte utmynna i att du får luren slängd i örat! Skulle den arkitekt du valt inte gilla läget bör du nog se dig om efter någon annan!

För min egen del skrevs kontraktet efter att arkitekten sett tomten och vi gått igenom mina önskemål och vi bägge kände att detta skulle kunna bli bra. Kontraktet beskrev ingående efter vilka moment jag som uppdragsgivare kunde avbryta samarbetet samt vilken upparbetad kostnad som då skulle utgå.

Det är en fördel att anlita arkitekt som följer hela byggprocessen och som inte lämnar uppdraget förrän bygget är klart och slutbesiktigat. Att ha arkitekten som back-up under bygget är värdefullt vid oföutsedda händelser, missförstånd, felleveranser etc och inte minst att arkitekten kan samarbeta med byggledaren. I ditt fall gäller det dessutom en utbyggnad av befintligt hus och där kan problem uppstå som man inte kunnat förutse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.