Förra veckan var mäklare här och vi pratade om att sälja.
Vi skrev på kontrakt, och om en vecka eller två skall dem börja arbetet med fotografering etc etc.
Men i helgen dök det upp lite som gjort att vi inte vill sälja.
Har man ångerrätt på detta?
Finns risken att dem vill ha ersättning, och isåfall för vad?
Dem har ju inte börjat med arbetet än, mer än att ha hälsat på? :)

Man har ju ingen lust att betala provision för något man inte utnyttjat...
 
Jag skulle tro att drar ni er ur nu så kostar det en slant om mäklarfirman inte är väldigt tillmötesgående. I övrigt så hänger det på vad som står i ert kontrakt. I dom flesta kontrakt tror jag det brukar vara så att mäklaren har tre månader på sig att genomföra försäljningen. Om ni då inte är nöjda med resultatet så kostar det inget. Och har ni satt ut huset för ex.vis 2 mkr och får bud på det eller mer och ändå inte vill sälja så är det helt upp till säljaren. Så klart jobbigt att göra allt det jobbet, men då får man ställa det i propotion till vad det kostar att dra sig ur direkt.

Har även hört av en bekant som tyckte hennes mäklare var så usel att hon såg till att mäklarfirman bröt hennes kontrakt så hon slapp dom.
 
Om det är så att ni ändrat er och inte vill sälja huset, är det nog bara att meddela mäklaren. Kontraktet kommer kanske att ligga kvar, vilket innebär att ni inte kan anlita någon annan mäklare så länge det löper.

Mäklaren kan inte tvinga er att sälja huset och har inget att vinna på att framhärda och försöka sälja huset utan ert medverkande, bara kostnader och onödigt jobb. En vettig mäklare hade nog sagt "Fine, vi låter kontraktet ligga tills vidare. Om ni ångrar er igen startar vi upp säljprocessen." Åtminstone om de var intresserade av att få sälja ert hus när det är dags.
 
Normalt sett så är ju mäklarkontrakt utformade så att mäklaren får betalt bara om fasrtigheten säljs. Säljaren kan ångra sig ända fram till det är dags att skriva på kontraktet med en köpare.

Men jag vet att en del mäklare frmaförallt i områden där det kan vara väldigt svårt att sälja lägger in klausuler om kostnadsersättning för annonser etc.

Läs i ert avtal.
 
Det är väl bara att läsa avtalet ni skrivit på . Det står säkert vad som gäller där.

Men det vanligaste är ju att mäklaren har ensamrätt att sälja ert hus i 3 månader. Ni kan alltså inte anlita en annan mäklare de närmaste månaderna. Men det finns inte heller något som tvingar er att sälja.
//Jonas
 
Mäklaren var väldigt tillmötesgående, och sa "no problemas".. Då han var här i Torsdagskväll, och jag ringde dom imorse, så hade dom inte hunnit att titta så mycket på prospektet...
och inget hade ännu blivit bokat ...
Hade ett väldigt givande samtal med dom, vilket gör att jag kommer ringa dom den dagen det verkligen gäller .. :)
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Bra mäklare! En sån enkel liten sak från hans sida ger positiva vattenringar i flera steg. Är man däremot grinig och ska ha nån tusenlapp kostar det nog ett par nya kunder i det långa loppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.